Airbag for motorsyklister, endelig noe for alle?

Flere og flere har fått med seg at det finnes Airbag-vester for motorsyklister. I denne artikkelen går vi igjennom de vanligste spørsmålene vi får, og ser på detaljer rundt noen av produktene. Vi har solgt Airbag-vester i et par år nå, først var dette for de spesielt interesserte som gjerne ville ha det samme som gutta i MotoGP, men i 2020 kom volummodellene og et helt annet prisnivå. Dette gjør nå airbagvest til et aktuelt alternativ for de fleste.

 

 

AV MARTIN BORGEN | Publisert 28.12.2020 - oppdatert 24.03.2022

 

De vanligste spørsmålene:


Hvorfor skal jeg kjøpe en airbagvest fremfor tradisjonell beskyttelse?

Svaret på dette spørsmålet er det samme hvis du spør hvorfor man skal ha airbag i bil, det er rett og slett den beste beskyttelsen man kan få. Det er ikke uten grunn til at dette nå blir påkrevd i flere 2-hjuls motorsportgrener. Vi ser også at flere profesjonelle som politi, redningstjenester og kjørelærere bruker airbagvest.

 

Hvordan fungerer en airbagvest i forhold til det man finner i biler?

Du har kanskje sett av en video av en bil som krasjtestes, airbagene utløses og "fylles sakte" med luft for å skape en myk landing for passasjerene. I realiteten er dette filmet i veldig sakte film, og selve utløsningen av airbagen er over på brøkdelen av et sekund, det sier bang(!) og så er det over. Særlig myk er heller ikke den landingen. Her skiller aribagvest for motorsyklister seg fra det man finner i bil. Krasjer man i en bil er det gjerne snakk om et stort smell og så er det over. Man sitter også fastspent i selve bilen. Krasjer man på motorsykkel, kastes man av sykkelen, treffer gjerne bakken, før man treffer noe annet. Beskyttelse i kun et lite sekund er ikke godt nok. Airbagvestene laget for motorsyklister blåser seg like fort opp som de man finner i biler, den store forskjellen er at de også holder seg oppblåst i ca. 30 sekunder for å beskytte for gjentatte slag og støt.

 

Airbagvestene blåser seg opp både foran og bak, de beskytter viktige organer og rygg og nakke.

 

Airbag er jo ikke noe nytt, hvorfor kommer dette først nå til MC?

Det er mange forhold som skiller bil og motorsykkel, teknologien kan derfor ikke direkte overføres. Noen av de største utfordringene man har hatt i utviklingsarbeidet, har vært å lage sensorer og algoritmer som raskt nok klarer å beregne om vesten skal løses ut eller ikke. Deretter må man sørge for at vesten blåser seg opp raskt nok. Dette skal gå fort, vi snakker om millisekunder. Ut over dette skal denne teknologien brukes i et produkt som skal være både praktisk og komfortabelt, og ikke for dyrt. 

 

Airbag til motorsyklister har riktignok vært på markedet noen år, men dette utstyret kan ikke sammenlignes med de nye løsningene som nå finnes, spesielt fra Dainese og Alpinestars. Tidligere har disse vestene fungert slik at man fester en vaier til motorsykkelen som en dødmansstropp. Når den strammes og kontakten brytes, blåses vesten opp. Ulempen med dette er at det tar for lang tid, treffer man for eksempel en bil som ikke overholder vikeplikten, rekker ikke systemet å reagere før kroppen treffer bilen. Dette er også gjerne systemer som er integrert i en jakke eller skinndress. Man kjøper både jakke og airbag i ett.

 

Systemene som nå har kommet på markedet er utviklet gjennom mange år med testing i blant annet MotoGP, der man har langt mer ekstreme forhold å ta hensyn til. Fungerer det der, fungerer det på landeveien.

 

Hva koster det?

I 2020 kom både Dainese og Alpinestars med produkter som var rettet mot vanlige forbrukere, og til et helt annet prisnivå. Regn med å betale fra ca. 7000 kroner, da får du noe som er langt tryggere enn en tradisjonell ryggskinne/brystskydd kombinasjon.

 

 

 

Airbagvest hos Alf Graarud Motor, våre merker:


Vi forhandler airbagvester fra Dainese og Alpinestars. De har valgt litt ulik tilnærming på produktene, og dekker dermed også ulike behov. Men i det store og hele er teknologien og prinippet likt. Begge merkene lager egne modeller for landevei og racing. 

 

 

 

Alpinstars Tech Air

Alpinestars har flere modeller, men den viktigste modellen er Tech Air 5 som er spesielt rette mot vanlige motorsyklister. I denne har de brukt erfaringer hentet fra blant annet racing serien. Denne vesten er universal, det vil si at den ikke krever at man bruker en spesiell jakke eller utstyr utenpå vesten. Her tar man på seg vesten, og så favorittjakka utenpå. Det eneste de anbefaler er at det er ca. 4 cm klaring i jakka, slik at den ikke hindrer vesten i å blåse seg korrekt opp. En stram skinnjakke eller racingdress er derfor ikke anbefalt å bruke over denne modellen. Det finnes egne modeller som egner seg til skinndress.

 

Alpinestars Tech Air 5 vesten har også en innebygget "level 2" ryggskinne, lik de vanlige ryggskinnene man bruker. Så selv om den skulle gå tom for strøm eller av en eller annne grunn ikke fungerer optimalt, så er man godt beskyttet. 

 

Kjører du på bane, enten aktivt eller på trackdays, så skal du også være klar over at airbagvester for racing fungerer litt annerledes og har et annet oppsett for når de skal løse ut. De er også laget for lettere gjenbruk, slik at man kan kjøre igjen kort tid etter et uhell der vesten løste ut. Alpinstars har en løsning der man kan omprogrammere Tech Air 5 vesten til racing spesifikasjoner via en app. Ønsker du mer informasjon om airbag til racing, anbefaler vi deg om å ta kontakt med oss.

 

Når det gjelder størrelser på Alpinestars sine airbagvester, så er det på lik linje med annet beskyttelsesutstyr at det skal sitter tett på kroppen. Størrelsene er tilpasset, så bruk størrelsen du pleier, eventuelt se vår størrelsesguide. Det finnes per i dag ikke en egen damemodell av Tech Air 5 vesten, men et stort antall størrelser fra XS - 4XL gjør at de fleste finner en som passer.


 


 

Nøkkelpunkter for Alpinestars Tech Air 5:

 

  • Batteriet varer 30 timer. 1 time lading tilsvarer 7-8 timers bruk 
  • Før førstegangsbruk anbefales det å lade vesten I 12 timer 
  • Uten bruk kan vesten lagres opp til 18 mnd* uten vedlikeholdslading 
  • Vesten bruker 3 gyroer og 3 akselerometer for å nøyaktig beregne når den skal løse ut 
  • Airbagen blåses opp på 20-40ms* 
  • Kan styres med telefon-app 
  • Har innebygd level 2 ryggskinne 
  • Tilsvarer å ha på seg 18 level 1 ryggskinner 
  • Tilgjengelig I 8 størrelse. 
  • Ingen egen dame variant, men universal passform og mange størrelser. 


Et punkt som Alpinestars er alene om er at den kan oppdateres med telefonen og en app. Samtidig kan vesten aktiveres og deaktiveres på appen. Dette er kjekt i situasjoner hvor jakken er igjen utenpå siden lysindikatorene på om jakken er aktivert sitter nederst ved siden av glidelåsen. I tillegg kan motorsykkelen turen spores slik at ruten blir lagret på appen.

 

Les mer om Alpinestars Tech Air 5 her
 

 

Dainese D-Air

Dainese har brukt over 25 år på å utvikle sitt airbag-system D-Air, blant annet gjennom MotoGP. Dette virker! Med modellen Dainese Smart Jacket har de laget en meget lett og komfortabel vest, som også ligger på et svært hyggelig prisnivå (under 7000 kroner i skrivende stund). Denne kan brukes under eller utenpå vanlig kjøreutstyr, alt av airbag og elektronikk er vanntett.

 

De har valgt en litt annen tilnærming med at denne ikke har en fast ryggskinne i selve vesten. Hele vesten er airbag, noe som gir utmerket komfort og fleksebilitet, vesten i seg selv er også noe mer kompakt. Den kan faktisk brettes sammen som et vanlig plagg, slik at den er lett å pakke vekk i en toppboks e.l. Denne vesten har også stor fokus på god gjennomlufting, slik at det ikke skal bli for varmt å ha den på. 
 

 


 

Egne modeller for kvinner og menn

Den kommer i to versjoner, en for kvinner og en for menn, og hver type kommer i 6 forskjellige størrelser. Optimal passform er viktig slik at vesten gir den beskyttelsen den skal. Størrelsene er tilpasset, så kjøp den størrelsen du pleier. Er du usikker ta kontakt med oss, så finner vi den som passer best.

 

 

Egne modeller for racing

Kjører du på bane, enten trackdays eller aktivt, har Dainese en egen D-Air Race serie for skinndresser. Denne er optimalisert for banebruk og svært aktiv kjøring, og skal ikke brukes på landeveien. Ønsker du airbag til racing, anbefaler vi deg om å ta kontakt med oss.

 

 

Nøkkelpunkter for Dainese D-Air Smart Jacket:
 

  • Batteri varer i 26 timer

  • GPS, akselerometer og gyro gir data 1000 ganger per sekund for å avgjøre en eventuell lowside, higside, kollisjoner med objekt eller andre kjøretøy, påkjørsel bakfra.

  • Tilgjengelig i dame og herremodell, og hver i 6 forskjellige størrelser XS-2XL.

  • Luftig og komfortabel

  • Vi kan utføre service på Dainese Smart Jacket hos oss.

  • Tilsvarer 7 level 1 ryggskinner.

  • Basert på 25 år med forskning og testing.

 

 

 

Les også artikkelen:

 

 

 

Noen spørsmål? Ta kontakt med oss


Airbag er nytt og kanskje litt fremmed for mange. Vi bruker disse produktene selv, og sitter med god kunnskap ikke bare på det tekniske men også praktiske erfaringer fra daglig bruk. 

 

Ta kontakt med oss på enten telefon 69137171 eller info@agmshop.no dersom du har noen spørsmål. Du er selvsagt også velkommen innom butikken vår, der vi har produktene utstilt.