Feilsøking og tips

Hvorfor fungerer ikke intercomsystemet, og hva gjør jeg for å løse det? I denne artikkelen tar vi for oss de mest vanlige problemene med Cardo Packtalk serien (Packtalk, Packtalk Bold, Packtalk Black, Packtalk Slim).

 

 

Hvordan du selv kan utbedre feil med Cardo Packtalk. 

 

AV MARIUS JOHANSEN | Publisert 25.01.2021

 


Før man forsøker punktene under bør man kontrollere at man er på nyeste firmware. Se cardo sine nettsider for oppdatering: https://www.cardosystems.com/update
 

 

 

Problemer med paring og oppsett av grupper


Stort sett går dette automatisk og uproblematisk etter førstegangsoppsett, men enkelte ganger kan det oppstå problemer. 


Ved bruk av Packtalk i en gruppe med andre Packtalk anbefaler vi alltid å bruke DMC (mesh) nettverk. Dette gir mulighet for å være opptil 15 personer i gruppen med enkel oppkobling, samtidig som man beholder høy samtalekvalitet. Gruppen vil da dynamisk tilpasse seg slik at førere kan komme og gå, og automatisk koble seg til. 


For å kontrollere at enheten er i DMC modus, sjekk at den blinker grønt sakte når den står i standby.

 

Om den blinker blått, trykk  og   samtidig i 2 sekunder. Enheten vil da bytte fra Bluetooth til DMC modus. Alle som skal kjøre i samme gruppe må være i samme modus, DMC eller vanlig Bluetooth.

 

 

Har man problemer med å pare med andre enheter løses det stort sett alltid ved å ta en reset av alle paringer. Det gjør du på denne måten:

 

Resette paringer Bluetooth modus:

 

  1. Sjekk at enheten er skrudd på og står i standby modus (LED lampen blinker sakte blått)
  2. Trykk og hold inne  i 5 sekunder. 
  3. Trykk og hold inne  og  i 2 sekunder. LED lampen blinker lilla 5 ganger og bekrefter at paring er resatt. 
     

Resette paringer DMC modus:

 

  1. Sjekk at enheten er skrudd på og står i DMC standby modus (LED lampen blinker sakte grønt)
  2. Trykk og hold inne  i 5 sekunder. 
  3. Trykk og hold inne  og  i 2 sekunder. LED lampen blinker lilla 5 ganger og bekrefter at paring er resatt. 

 

 

 

Problemer med tilkobling til telefon, GPS eller motorsykkel


Har du problemer med å koble din Packtalk til din mobiltelefon er det et par ting du kan forsøke.
Forsøk å tilbakestille enheten til fabrikk. Det gjøres på denne måten:


NB! Dette sletter alle parede enheter og innstillinger.


Samtidig trykk inn og hold  +  +   i 5 sekunder. 
Enheten vil kvittere med 5 lilla blink når tilbakestilling er utført. 

 

Deretter bør du fjerne/glemme enheten fra din telefon/GPS/MC for så å pare opp på nytt.

 

 

 

Mobil-app finner ikke enheten


Først bør du sjekke at du bruker riktig app. Cardo har to apper tilgjengelig: Cardo Connect og Cardo Smartset.
Cardo connect brukes for alle nye enheter, og alle varianter av Packtalk. 

Har du fortsatt problemer forsøk følgende:

  1. Sjekk under Bluetooth instillinger på din mobil at du er koblet til enheten. 
  2. Om du har en smart-klokke, forsøk å skru den av/koble ifra denne.


    Hjelper ikke punktene over, forsøk dette:
     
    1. Slett app’en fra din telefon.
    2. Slett Packtalk enheten fra din telefons Bluetooth liste.
    3. Skru telefonen din av og på.
    4. Utfør en factory reset av enheten: NB! Dette sletter alle parede enheter og innstillinger. Samtidig trykk inn og hold  +  +  i 5 sekunder. 
    5. Skru enheten på og par den til telefonen på nytt.
    6. Last ned og installer korrekt app på din telefon. 
       

Om enheten fortsatt ikke dukker opp, forsøk å skru av og på Packtalk enheten mens appen kjører

 

 

 

Slik parer du din Packtalk til en ikke-Cardo intercom


  1. Kontroller at din Packtalk enhet står i Bluetooth modus (LED lampen blinker sakte blått).
  2. Trykk og hold  i 5 sekunder (LED lampen blinker rødt).
  3. Trykk  for å aktivere Cardo Gateway (LED lampen blinker rødt og blått).
  4. Starte så parings-prosedyren på den andre enheten.

    For å legge til en tredje enhet:
     
    1. Trykk og hold  i 5 sekunder (LED lampen blinker rødt) 
    2. Trykk  2 ganger (LED lampen blinker blått) 
    3. Trykk  (LED lampen blinker rødt og blått).

 


Problemer med lyd eller mikrofon


Har du problemer med lyden eller at andre ikke kan høre deg, skyldes det som oftest en fysisk feil. Det vanligste er en løs kontakt, eller fysisk feil på høyttaler/mikrofon. 


Ofte har man kjøpt sin Packtalk i et sett med to personer, eller kjenner noen som har et sett. Du kan da flytte din enheten over fra din hjelm/festeplate til en annen. Om feilen flytter seg med enheten, kan det tenkes at det skyldes feil i instillinger (volum, mute etc.) 
 

Om feilen ikke flytter seg, og kun dukker opp i en av hjelmene, er det trolig en fysisk feil på enten festeplate, mikrofon eller høyttalere. 

 

 


Står du helt fast, kan du selvsagt også kontakte Alf Graarud Motor på 69137171 eller info@agmshop.no for videre hjelp.