Vår guide for senking av motorsykkel

I denne artikkelen ser vi på hvordan man kan få en motorsykkel som i utgangspunktet er for høy, til å passe din høyde gjennom blant annet senking. Vi ser også på hvilke modeller som er de mest populære å senke, og generelt lave motorsykler.

 

 

Er drømmesykkelen bokstavlig talt utenfor rekkevidde på grunn av høyden din? Visste du at de fleste modeller kan senkes, og at det finnes lavere seter? 

 

AV CHRISTIAN NORI  |  Publisert 06.08.2019

 

Senking av motorsykkel

Mange motorsykkelmodeller er bokstavlig talt utenfor rekkevidde for noen av oss. Det finnes heldigvis gode løsninger for å gjøre dem tilgjengelig gjennom for eksempel senking. Først og fremst, prøvesitt alltid motorsykkelen før du avskriver den som "for høy". Du kan bli overrasket, det er ikke sikkert at den er så høy som det ser ut til. Den blir noe lavere når man først sitter på den. Kanskje den passer likevel? Hvis ikke kan senking være aktuelt.

 

 

Fabrikksenket eller senkesett

Mange populære modeller kommer i lave varianter som er ferdig senket fra fabrikken, ofte uten pristillegg. Fordelen med en slik fabrikksenket modell er at man i all hovedsak opprettholder kjøreegenskapene til den vanlige modellen. Det er de samme ingeniørene som har satt opp den senkende modellen som den "høye".

 

Hvis det ikke finnes en fabrikksenket modell, er det mulig å senke de fleste motorsykler med 2,5-4 centimeter. Det høres kanskje lite ut, men det utgjør en stor forskjell. Det finnes både originale senkesett levert direkte fra motorsykkelprodusentene og uoriginale, mulighetene for å finne et sett som passer ditt behov er mange. I tillegg til senkesett er det også mulig å montere kortere støtdempere enn det som er originalt. 

 

 

Rekker du nesten ned i bakken? 
Kanskje det holder å bytte til et lavere sete? Det kan være gode grunner til å unngå å senke en sykkel, spesielt hvis kjøreegenskaper eller bakkeklaring er ekstra viktig for deg. De fleste modeller har et lavt sete på tilbehørlisten. En salmaker kan også ofte tilpasse originalsete og gi deg noen ekstra centimenter, dersom det ikke finnes et lavt setealternativ tilgjengelig. 

 

 

Det lille ekstra:

En ting mange ofte glemmer, er at det finnes mange kjørestøvler som har ekstra tykk såle og hæl. Her kan du fort få de ekstra millimeterne du trenger, og kjørestøvler må man jo ha uansett.

 

 

Populære modeller å senke

 

  • Triumph Tiger 900 Lav modell (fabrikksenket)
    En flott touringsykkel som kommer ferdig senket fra fabrikk. Setehøyde på kun 760 mm gjør den tilgjengelig for mange. Tiger 900  (tidligere 800) en av våre mest populære lave modeller. Les mer om denne her

  • Triumph Street Twin 900
    En populær modell med lav setehøyde, kun 750 mm setehøyde. Fin motor på 900 cc, kommer også som A2. Kan også senkes ytterligere. Les mer om denne her

​​​​​​​

 

 

Modeller med ekstra lav setehøyde

De laveste modellene vi tilbyr er typiske cruisere. Her finner de aller fleste en modell som passer uten senking eller endringer.

 

  • Honda Rebell 500
    690 mm setehøyde, en av de laveste modellene på markedet. A2, lett og fin.
    Les mer om denne her




     
  • Kawasaki Vulcan 650S
    705 mm setehøyde, omtrent det samme som Honda Rebell, men her får du en litt større sykkel med mer krefter. Denne kommer også i A2 variant.
    Les mer om denne her



     
  • Triumph Bonneville Bobber/Bobber Black
    690 mm setehøyde som på Honda Rebell, men her får du 1200 cc og masse power. Råtøff er den også.
    Les mer om denne her


     
  • Triumph Speedmaster 1200
    705 mm setehøyde. Samme sterke 1200cc motor som på Triumph Bobber. 
    Les mer om denne her

 

Ta kontakt eller besøk butikken vår i Sarpsborg for mer informasjon

Ta gjerne kontakt på 69137171 eller info@agmshop.no dersom du har noen spørsmål om hvilke muligheter som finnes. Det aller beste er selvsagt å besøke butikken vår i Sarpsborg, og prøve motorsyklene selv.