Syv enkle grep for å gjøre motorsykkelen klar for sesongen

Det er vår i lufta flere steder lengst i landet og en ny sesong nærmer seg. Etter en lang vinter er det greit å gå over sykkelen så du er sikker på at den er klar til dyst. Har du lagret motorsykkelen hos oss, kan vi gjennomføre klargjøringen for deg. Hvis ikke får du her en oversikt fra verksmester Henrik Graarud over hva som bør sjekkes før du tar sesongens første tur.

 

Publisert 23.03.2023

 

1. Sjekk dekkene

Det er lett å gå på tryne med glatte sko. Sånn er det også med dekkene. I tillegg kan du se på dem som "ferskvare" - de kan bli harde og dette vil påvirke veigrepet. Se derfor over dekkene og sjekk om det er synlige skader eller om det er spiker, steiner eller lignende som må fjernes. Sjekk også slitasjemerkene mellom rillene og dato på dekkene. Til lsutt sjekker du at du har riktig lufttrykk.

 

2. Kjede og drev

Det neste du må sjekke er kjede og drev. Sjekk slakk i kjedet og følg de verdier som er oppgitt i håndboken. Vi anbefaler også å løfte opp bakhjulet fra bakken og sjekke at slakken i kjedet ikke endrer seg når du roterer bakhjulet. Hvis dette skjer, kan det være et tegn på at drevene må byttes. Om du ikke rengjorde kjede før vinterlagring, må dette gjøres nå. Husk også å smøre det skikkelig. Har du sykkel med kardang må du huske å skifte olje innenfor serviceintervallene.

 

3. Bremseklosser

Bremsene må fungere skikkelig. Sjekk derfor bremseklossene. Det skal være igjen ca. 3-4 mm av klossene. Er du i tvil, hør med oss i butikken og bytt klossene før sesongen starter.

 

4. Gafler, simringer, hjullager og styrelager

Hjullager

Det er også viktig å sjekke hjullager og styrelager. Hjullageret sjekker du best ved å få hjulet opp i luften og deretter dra i hjulet sideveis. Det skal ikke være det ikke være slakk eller klikkelyder/ulyder.

 

 

Styrelager

For å sjekke styrelageret løfter du forhjulet opp i lufta. Stå foran sykkelen og dra hjulet til deg. Når du gjør dette skal det ikke være slark eller ulyder. Vri deretter på styret og sjekk at det ikke binder noen steder – det skal gå lett fra side til side.

 

 

Gafler og simringer

Til slutt sjekker du gafler og simringer. Se etter lekkasje på gaffelen og at alt ellers er OK. Bruk gjerne en fille med vann e.l. og rengjør godt før sesongstart. Her finnes det ulike produkter man kan bruke. 

 

5. Lys

Lysene må fungerer som de skal, slik at du er godt synlig for bilister og andre trafikanter. Skru på tenningen (noen sykler må også startes/stoppes for å få på lysene) og sjekk at nærlys, fjernlys, baklys/bremselys og blinklys fungerer som det skal.

 

6. Olje, bremsevæske og kjølevæske

Det siste du sjekker er olje, bremsevæske og kjølevæske, samt batteriet og ladingen. Prosedyren for hvordan sjekker dette kan variere fra motorsykkel til motorsykkel og avhenger av modell. Sjekk derfor håndboken for din sykkel. 

 

Olje

For å sjekke oljenivå skal sykkelen normalt ha gått noen minutter og stå beint. Sjekk så nivåvindu. Oljen skal ligge mellom max/min merket. Er det lavt, fyll på olje.

 

Bremse- og kjølevæske

Som med olje, skal bremse- og kjølevæske ligge mellom max/min merket. Sjekk håndboken for sykkelen for å finne fremgangsmåte. Er det lavt nivå på bremsevæsken, kan være tegn på at bremseklossene er slitt og må byttes.

 

7. Batteri og lading

Batteriet bør lades jevnlig - ideelt 3-4 ganger i løpet av vinteren. Før sesongstart sjekker du  batteriet med et voltmeter, eventuelt med laderen din hvis den har dette innebygget. Er batteriet under 12,3V, bør du lade batteriet før du tar sykkelen i bruk.



 

Vi hjelper deg 

Har spørsmål om vedlikehold og service hjelper vi deg gjerne. Stikk innom butikken, ring eller sende en e-post så svarer vi på spørsmålene dine så fort vi kan.

 

Bruk vårt modellsøk for å finne deler til din motorsykkel