Intercom - hva bør man velge?

Det blir stadig mer vanlig å ha kommunikasjonsutstyr i hjelmen. Det er rett og slett veldig praktisk å kunne motta telefonsamtaler, prate med den bakpå, med junior som øvelseskjører eller med kompisene når man kjører i gruppe. 

 

 

MERK: Noen av produktene vist i denne videoen har gått ut og blitt erstattet av nye varianter fra samme merke.

 

AV CHRISTIAN NORI  |  Publisert 12.02.2019

 

Overordnede typer og teknologi

I dag er det i hovedsak bluetooth som benyttes i headset. Bluetooth gjør det mulig å koble sammen og prate melom to eller flere headset. Man kan også koble sammen headset og smarttelefon slik at man får telefonsamtaler og andre varsler fra telefonen på øret; som for eksempel instruksjoner fra GPS-appen eller musikk. 

 

DMC/MESH

De mer eksklusive modellene bruker i tillegg til bluetooth, noe som kalles DMC/MESH (varierer fra produsent til produsent, men teknologien er i stor grad lik). Kort fortalt gir dette bedre rekkevidde, automatisk oppkobling og mulighet til å koble mange enheter i samme gruppe. 

 

Stemmestyring

Stemmestyring er en funksjon mange modeller har, enten til styring av selve intercom enheten, eller til styring av smarttelefonen gjennom bluetooth. Apple "Siri" og Android "OK Google" støttes av flere modeller.

 

 

Vanlig eller integrert intercom?

Flere produsenter lager nå hjelmer i samarbeid med produsenter av intercom. Resultatet av dette er integrerte løsninger, der hele intercomsystemet bygges inn/monteres inn i hjelmen. Fordelene med dette er svært enkel montering, knapper og antenne er gjerne en del av designet av hjelmen og dermed lett å bruke, og man får en mer aerodynamisk hjelm. Ulempen er at man i da må lade hele "hjelmen" og ikke bare selve intercom enheten. Et annet punkt er også pris, dette er gjerne en dyrere løsning.

 

Den vanligste typen intercom er den man monterer på utsiden av hjelmen. Et feste limes/presses på plass, og så trekker man høyttalere og mikrofon i hjelmen. De aller fleste hjelmene er godt tilrettelagt for ettermontering av intercom. En stor fordel med denne typen intercom er at man kan ta den av når den ikke brukes og den er lettere og mer praktisk å lade. Det er også mulig å kjøpe kun feste og høyttaler/mikrofon-sett til mange av modellene, slik at man kan bruke en intercom-enhet på flere hjelmer. En ulempe er at denne typen gjerne skaper litt mer vindstøy (veldig avhengig av modell og hjelm) og design er ikke tilpasset hjelmen i like stor grad.

 

 

Hva utgjør forskjellen på et billig og dyrt Intercom-sett?

I utgangspunktet så har alle headset den samme funksjonaliteten i form av at man kan kommunisere med andre og med smarttelefon via bluetooth. Men, man betaler ekstra for kvaliteten. Det vil si man får bedre lyd, lengre rekkevidde, bedre batterikapasitet, mer kompakt design osv. når man går opp i pris. Rekkevidde og batterikapasitet er for eksempel viktig for dem som kjører lange turer i gruppe.

 

 

"Ingen har samme merke, hva skal jeg kjøpe så jeg kan prate med kompisene mine?"

Som et grunnprinsipp kan alle bluetooth headset kobles opp mot hverandre, så kjøp det du føler passer ditt behov og lommebok best. Men, det kan selvfølgelig være en fordel å ha samme merke som dem man kjører mest med. Alt blir litt enklere når man er innenfor samme merke (modell). Det kan være litt mer komplisert å "parre" (koble sammen) enheter på tvers av merker, og de kobler seg gjerne ikke sammen igjen automatisk hvis signalet faller ut. Noe funksjonalitet kan også være begrenset og rekkevidde kan påvirkes.

 

En annen ting å tenke på hvis man velger et annet merke, er å kjøpe en tilsvarende modell til det de du kjører mest med har, så blir det ikke så store forskjeller på rekkevidde og batterikapasitet.

 

 

Hvilke intercom skal jeg velge?

Vi spør gjerne hva du skal bruke det til? Er det til øvelseskjøring, skal du prate med den bakpå eller de du kjører sammen med. Eller er det bare for å kunne ta imot telefonsamtaler og høre på musikk?

 

Til øvelseskjøring finnes det rimelige modeller som gjerne selges i 2-pakninger. Det som er viktig å tenke på når man øvelseskjører er god rekkevidde slik at det kan komme noen billengder mellom fører og ledsager uten at kommunikasjonen brytes.

 

Skal du i hovedsak kommunisere mellom fører og passasjer kan man gå for de rimeligste modellene. Da er ikke rekkevidde så viktig. Noen velger også kablet intercom til denne bruken, men nå finnes det rimelige trådløse alternativer som er mye mer praktisk. Kanskje du og passasjeren har lyst å høre på musikk samtidig som man prater, det er mulig med mange modeller.

 

Kjører du mye alene kan det være lurt å tenke på brukervennlighet, det skal være enkelt å svare telefonen når den ringer, styre musikk og navigasjon. Rekkevidde er da ikke viktig.

 

Kjører du mye i grupper/med flere på tur og gjerne lange etapper, så er det en fordel å gå opp i pris og kvalitet. Da får man funksjonalitet som gjør dette til en lek med lett oppkobling, lang rekkevidde og lang batterikapasitet. Intercom i denne prisklassen er gjerne optimalisert for å snakke sammen i store grupper og automatisk koble til igjen dersom man skulle falle ut. 

 

 

Se vårt utvalg: