Ulike typer motorsykkelbatteri, hva bør du kjøpe?

Batteri er et stort og omfattende område, i denne artikkelen tar vi kun for oss de ulike hovedtypene av batterier som egner seg til bruk i motorsykkel. Vi kommer også med noen tips når det gjelder lading og valg av lader, og vinterlagring av motorsykkel.

 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 17.06.2021

 

NB: I manualen for din motorsykkel finner du informasjon om batteritype og andre nødvendige spesifikasjoner som gjelder for akkurat din motorsykkel. Er du usikker på hvilke batteri du bør kjøpe, kontakt Alf Graarud Motor på 69137171 eller info@agmshop.no, så hjelper vi deg med å finne det rette batteriet for din motorsykkel og eventuelle alternativer som du bør vurdere. 


Bly/syrebatterier


De klassiske batteriene med batterisyre. Dette er relativt rimelige batterier som tilbyr god levetid ved korrekt bruk. For mange som bruker motorsykkelen jevnlig, vil dette være et godt alternativ.

 

Men, syrebatterier har også noen begrensninger, spesielt når det gjelder bruk i motorsykler. De må stå horisontalt montert siden de inneholder en flytende væske, og det er en viss risiko for lekkasje ved for eksempel uhell/velt eller ekstrem kjøring. Denne type batterier er tunge, de er følsomme for temperatur og liker ikke lave temperaturer. 

 

Syrebatterier tåler ikke å bli helt utladet og må derfor lades jevnlig. Bruker du motorsykkelen lite, kanskje du er så heldig å ha flere motorsykler, bør du vurdere AGM-batterier eller lade relativt ofte med en batterilader.

 

 

 

AGM-batterier og Gel-batterier


AGM (Absorbent glass mat) batterier er også syrebatterier, men her fanges/bindes batterisyren i en absorberende matte/duk. Dette gjør at batteriet kan monteres i alle retninger siden syren ikke lenger er flytende. Batteriet kan også komme i forskjellige fasonger. De samme egenskapene har Gel-batterier, men til forskjell fra AGM-batterier tilsettes batterisyren her Silica som gjør at syren blir til fast gele-masse.

 

Fordelen med denne type batterier i motorsykkel er flere. Det åpner for flere måter batteriet kan monteres på, siden det i prinsippet kan henge opp-ned. En motorsykkel utsettes også for vibrasjoner og kraftige bevegelser som ved nedlegg i svinger, hurtige retningsskift eller kjøring i ulent terreng. I ytterste konsekvens kan dette føre til lekkasje av syre på vanlige batterier, men ved å binde syren unngår man dette. Risiko for lekkasje ved velt/uhell forsvinner også.

 

AGM-batterier tåler relativt godt temperatursvingninger og krever i mindre grad hyppig lading som vanlige syrebatterier gjør, de kan godt stå i flere uker uten å tape seg nevneverdig.

 

Denne type batterier er noe dyere enn vanlige syrebatterier. Bruker du motorsykkelen jevnlig gjennom sesongen slik at batteriet lades ofte, kan du vurdere å spare noen kroner og gå for et vanlig syrebatteri istedenfor.

 

 

 

Litium-batterier - når vekt og størrelse er viktig.


Litium-batterier er det som ofte kalles laptop-batterier som man finner i alt fra smarttelefoner til El-biler. Dette er lettvektbatterier som tåler hyppige ladesykluser, lader raskt og kan gi høy kapasitet i en liten forpakning. Vekt og størrelse er hovedargumenter for å bruke denne type batteri i en motorsykkel.

 

Litium-batterier er en god del mer kostbare enn vanlige batterier, og er et alternativ først og fremst for dem som enten vil ha så lav vekt som mulig (racing/offroad), eller for dem som av ulike grunner trenger et så lite batteri som mulig (som custom-bygg og lignende). For vanlige motorsykler er dette litt luksus.

 

Det er viktig å være klar over at denne type batterier liker å bli brukt, de bør ikke stå for lenge uten lading gjennom sesongen, og bør tas ut av sykkelen og lagres inne gjennom vinteren og lades hyppig. De krever rett og slett vedlikehold/bruk.

 


 

Utvalget av motorsykkelbatteri hos Alf Graarud Motor

 

Hos oss finner du et svært godt utvalg av motorsykkelbatterier. Vi har alle de kjente merkene, med hovedvekt på Yuasa batterier som flere motorsykkelmerker selv benytter på sine modeller. Vi har de mest populære batteriene på lager, og er det noe spesielt skaffer vi det på kort tid. 
 

 

 

 

 

Lade batteriet og vinterlagring


Alle batterier krever jevnlig lading. I sommersesongen får de stort sett nødvending lading gjennom at motorsykkelen er i bruk, men står sykkelen ubrukt i mer enn 4 - 6 uker, må de lades med en batterilader. Gjennom vintersesongen vil også kulde påvirke hyppigheten man bør lade.

 

Typer av batteriladere:

Det finnes to hovedtyper av batteriladere; "dumme" og "smarte".

 

De "dumme" batteriladerne må man selv huske på å koble til og fra ved jevne mellomrom når motorsykkelen står ubrukt over tid. Fordelen med disse er at selv om de er mer manuelle i bruk, så gjør jobben de skal på en veldig god måte, og de er rimelige.

 

 

De smarte laderne (også kalt trickle charger) kobler man til når motorsykkelen parkeres hjemme, laderen er da tilkoblet helt til neste gang du skal bruke motorsykkelen. De vil overvåke spenningsnivået i batteriet ditt og lade automatisk ved behov. Så da spiller det ingen rolle om sykkelen står ubrukt i 2 eller 10 uker, batteriet blir vedlikehold på en optimal måte. Veldig ofte kombineres denne type lader med hurtigkoblinger på batteriet, slik at det er lett å koble fra/til laderen.

 

Ulempen med disse smarte laderne er at de koster noe mer å kjøpe, men ikke mer enn det de fleste kan ta seg råd til - det er i alle fall billigere enn å måtte kjøpe nytt batteri hver vår.

 

 

NB: Litium-batteri krever egne ladere/ladere som også støtter denne type batteri.


 

 

Oppbevaring av batteriet gjennom vinteren:

Det er anbefalt å ta ut batteriet dersom motorsykkelen lagres i lave temperaturen gjennom vinteren. Batterier liker plussgrader, og holder seg best og krever mindre etterlading hvis du kan lagre det innendørs.


 

 

 

Noen vanlige påstander om motorsykkelbatteri og lading


"jeg har aldri ladet batteriet om vinteren, og aldri hatt noen problemer med å få start om våren!"

 

Det er fullt mulig for et batteri å "overleve" vinteren uten å bli ladet, og det kan være flere grunner til at akkurat ditt batteri klarer seg tilsynelatende bra uten ekstra lading. Men, som hovedregel vil vi alltid anbefale at man lader batteriet når motorsykkelen ikke er i bruk over tid. 

 

På et nytt batteri vil dette påvirke garantien, er det ikke vedlikeholdt korrekt etter produsentens anbefaling, gjelder heller ikke garantien. Er batteriet først utladet, er det i de aller fleste tilfeller ikke mulig å få liv i det igjen, og man må kjøpe nytt. En enkel batterilader koster mindre enn et nytt batteri.

 

 

"du trenger ikke batterilader, bare start motorsykkelen og la den gå på tomgang i 20 minutter."

 

Moderne motorsykler bruker relativit mye strøm når de starter, ikke bare skal batteriet gi strøm til å starte motoren, men det er også ulike systemer som starter opp. Resultatet av dette er at du bruker langt mer strøm på å starte motorsykkelen enn det du klarere å lade ved å la motoren gå en kort periode. Det er også andre grunner til at motoren ikke bør startes unødvendig for korte perioder.

 

Det beste er å koble til en lader for å lade batteriet, dersom man ikke kan kjøre seg en tur.

 

 

 

Er det noen du lurer på, ta kontakt!


Er det noe du lurer på når det gjelder valg av batteri eller lader til din motorsykkel, er det bare å ta kontakt på enten telefon 69137171 eller e-post info@agmshop.no. Har du mulighet, kan du selvsagt også besøke butikken vår på Borgenhaugen og få god hjelp der. De vanligste batteriene har vi alltid på lager.