Alpinestars lanserte sin første airbag allerede i 2003. Siden den gang har de kontinuerlig utviklet teknologien og introdusert nye modeller tilpasset stadig flere kjørestiler. Nå har de endelig kommet med en airbag spesielt utviklet for motocross.

Alpinestars Tech-Air MX
I 2016 startet Alpinestars innsamling av kjøredata spesifikt for MX, og med erfaringene fra MotoGP har dette resultert i Tech-Air MX – en airbag utviklet for motocross- og supercrossførere. Airbagen har egne algoritmer tilpasset kjøring i spor, doseringer, hopp og hard offroad-kjøring, og gir føreren optimal beskyttelse under sportens tøffeste forhold.
Tech-Air MX gir omfattende og effektiv beskyttelse av overkroppen, og revolusjonerer MX-beskyttelse ved å integrere airbagteknologi i en beskyttelsesvest som er enkel å bruke som en naturlig del av crossutstyret.
Kjøremoduser og algoritmer
Airbagen tilbyr totalt fire kjøremoduser med optimaliserte algoritmer for ulike kjørestiler. Føreren kan når som helst veksle mellom tre av disse med et enkelt knappetrykk på vesten.
Airbagen leveres med en forhåndsinnstilt MX-modus, optimalisert for offroad- og motocrossbaner. De to andre modusene, My Ride 1 og My Ride 2, kan tilpasses via appen med modusene MX Race, Enduro og Rally.
MX-modus anbefales for motocross og er optimalisert for baner med naturlig og ujevnt underlag som sand, jord, leire og stein, samt hindringer som hopp og doseringer. Denne modusen fungerer også for supercrossbaner.
MX Race-modus er utviklet for konkurransekjøring. Her utløses systemet kun ved alvorlige krasj, og unngår aktivering ved mindre hendelser og velt. Dette gjør modusen ideell i løp, der patronen ikke kan byttes underveis.

Beskyttelse og teknologi
Beskyttelsesvesten har Level 1-beskyttelse som standard, men den totale beskyttelseseffekten blir opptil fire ganger høyere når airbagen løses ut. Airbagen beskytter i tillegg til rygg og bryst også førerens skuldre.
Systemet er utviklet og finjustert gjennom tusenvis av timer med datainnsamling og krasjanalyser fra ekstreme konkurransemiljøer som MXGP, AMA Motocross og Supercross. Algoritmen avgjør nøyaktig når airbagen skal utløses, og den aktiveres i gjennomsnitt på rundt 40 millisekunder – avhengig av airbagens størrelse.

Bruk, lading og vedlikehold
Airbagen utløses med én patron, som må skiftes før videre bruk. Den åpne og lett tilgjengelige mekanismen gjør patronbyttet raskt og enkelt.
Systemet har en driftstid på opptil 30 timer. Med kun én times lading får du omtrent 8 timers kjøretid. Airbagen aktiveres enkelt ved å feste det venstre spennet på vesten, og deaktiveres ved å åpne det.
Merk: Nakkebeskyttelse skal ikke brukes sammen med airbagen. Tech-Air MX fungerer selv som nakkebeskyttelse ved å begrense nakkebevegelser og hyperekstensjon, og denne funksjonen er integrert i systemet.
Komfort og praktiske løsninger
Airbagen er enkel å bruke og overvåke via et LED-display som viser systemstatus og batterinivå. Den lades enkelt med USB-C.
Beskyttelsesvesten er utstyrt med Alpinestars Nucleon Plasma ryggbeskytter – en lett, fleksibel og godt ventilert løsning. Selve vesten er laget i stretchmateriale som gir god ventilasjon og høy komfort under kjøring.
Systemet er helt selvstendig og krever ingen eksterne sensorer. Airbag-enheten kan tas ut av vesten, noe som gjør rengjøring enkelt. Programvareoppdateringer installeres raskt og enkelt via appen.

Service og levetid
Du kan selv bytte patron på airbagen. Etter den sjette utløsningen må vesten inn på service for bytte av airbagblære, forutsatt at airbagen ikke har blitt skadet ved tidligere utløsninger. Dersom blæren er skadet, må den selvfølgelig byttes tidligere.
Denne servicen utfører vi her hos AGM.
Med over et tiår med utvikling og testing tilbyr Alpinestars nå et kompakt, intelligent og helt autonomt airbag-system for motocrossførere. En avansert teknologi som er usynlig – helt til øyeblikket den redder deg.
