Viktig å tenke på når du skal kjøpe MC-hansker

Utvalget av motorsykkelhansker er stort og å velge rett hanske kan være en liten utfordring. Det finnes hansker i mange forskjellige materialer, korte og lange og i mange prisklasser. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva det er viktig å tenke på når du skal kjøpe deg nye MC-hansker.

 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 04.08.2021 - oppdatert 21.05.22

 

Bruk MC-hansker og ikke vanlige hansker på motorsykkel!


Vi mennesker tar oss for når vi faller og vi vil instinktivt prøve å holde oss fast i det vi kan for å stoppe. Kjørehansker med god beskyttelse er derfor svært viktig, for møte med asfalten kan være brutalt. Heldigvis så er det ikke vanskelig å få en motorsyklist til å kjøre med hansker, vi fryser lett på hendene og hansker gir mye bedre grep om holkene. Det viktigste er at man kjører med hansker utviklet for motorsyklister.

 

Selv på de enkleste motorsykkelhanskene finner man alltid ekstra beskyttelse i håndflatene, gjerne skinn. Dette er for å gi beskyttelse når man tar seg for ved fall, og for å unngå at man brenner gjennom hansken og inn til huden. De fleste hansker har også skinn på undersiden av fingrene for å beskytte når man sklir og griper fast. Skinn på fingre og håndflaten bidrar også til bedre grep rundt holkene, selv i regn. Dette bør være et minimum av beskyttelse når man velger en MC-hanske.

 

De fleste MC-hansker vil ha flere forsterkede elementer av skinn på utsatte steder. Det kan kanskje virke litt rart med en liten skinnlapp her og der, men etter å ha analysert tusenvis av ulykker, spesielt gjennom motorsport, har produsentene av MC-hansker lært seg hvor det er behov for slitesterkt skinn og hvor man kan bruke andre materialer.

 

Mange hansker har også knokebeskyttere integrert for å gi ekstra beskyttelse mot harde slag/støt. Det kan gjerne sammenlignet med vernetuppen på arbeidsstøvler.

 

Er man ute etter den optimale beskyttelsen, får du den i typiske racing hansker. Her får man i tillegg ekstra beskyttelse for ting som håndledd og små detaljer som fingerbro for å unngå brekte fingre. All den ekstra beskyttelsen går selvsagt ut over bevegelighet og komfort, og for vanlige motorsyklister så utgjør ikke en brekt lillefinger så mye dersom man først er uheldig og faller. For en som konkurrerer derimot, kan det bety at sesongen er over. Det blir med andre ord for spesielt interesserte.
 

 

Skal man velge MC-hansker i skinn eller tekstil?


Det er per i dag ingen ting som slår skinn når det gjelder å beskytte mot gjennombrenning inn til huden. Se bare på hva som brukes innen racing, både når det gjelder hansker og ikke minst skinndresser. Men, skinn har også sine begrensninger når det gjelder beskyttelse mot for eksempel vann, og det er mange tekstiler som gir bedre komfort.

 

Hanskene mange velger er derfor en kombinasjon, der man har skinn på de mest utsatte stedene for optimal beskyttelse, og ellers tekstil for komfort og tekstil med membraner som Gore-Tex for beskyttelse mot været.

 

 

Velge korte eller lange MC-hansker?


Lange motorsykkelhansker gir foruten bedre beskyttelse ved uhell, bedre beskyttelse mot været og hindrer at vann og kald luft kommer inn under ermene på jakken. Ofte har man lange hansker på utsiden av jakken, og nesten uten unntak på utsiden av skindresser.

 

Men, korte hansker gir bedre bevegelsesfrihet og er lettere å få under jakke-ermene dersom man foretrekker det. De er også gjerne mer luftige, og derfor populære som sommeren. Brukes nok mest til korte turer.

 

Man kan nesten si: kort tur = korte hansker, lang tur = lange hansker. For mange blir det litt Ole Brumm, ja takk begge deler - altså ett par av hver type.

 

 

Finn riktig størrelse og passform på MC-hansker:


En klassisk feil mange gjør når man prøver motorsykkelhansker er å velge for små hansker. Man tar ikke høyde for at man faktisk skal holde rundt holkene når man prøver dem. Derfor er det lurt å knytte nevene for å kjenne om det strammer for mye, eller prøve å gripe rundt noe. Hendene vil også endre seg noe ettersom man er kald eller varm, og en hanske som er i grenseland størrelsesmessig kan fort bli for liten når man kjører, spesielt ved aktiv kjøring. Man kan gjerne sammenligne det med å jogge i litt trange joggesko, etter en stund er det ikke spesielt behagelig. 

 

Det er også viktig å ikke kjøpe for store hansker, for da får man problemer når man skal betjene brytere på motorsykkelen.

 

Størrelser på motorsykkelhansker vil som oftest ha tatt høyde for dette, så bruker du størrelse 10 i vanlige hansker, skal det også være riktig for motorsykkelhansker.

 

Skinn vil til en viss grad strekke seg noe over tid, det gjør ikke alltid tekstiler.

 

 

Smarte løsninger å vurdere når man velger MC-hansker:


  • Mange bruker smarttelefonen sin som GPS og kilde til musikk når man kjører, men man må av med hansken hver gang man skal trykke på den. Sjekk derfor om hansken du kjøper har "smart touch" eller tilsvarende løsninger på pekefingen, så kan du bruke hansken rett på skjermen.
     
  • Regn på hjelmisiret kan være forstyrrende og vi motorsyklister har en tendens til å bare tørke det av med hansken, det er sånn passe effektivt. Men, det finnes en litt mer elegant og effektiv måte å gjøre det på. Flere hansker har en liten gummi-nal på den ene fingeren, som gjør at man effektivt skraper bort vannet som med en vindusvisker og dermed får klar sikt.
     
  • Noen motorsykkelhansker er såkalte 2 - i -1 hansker. Det er to ulike hanskefor i en og samme hanske. Ett tynt og luftig, og ett som er varmere. Man har da to åpninger i samme hanske og kan velge mellom luftig og kjølig eller varmt bare ved å bytte åpning. Disse er veldig kjekke på for eksempel fjellovergangen der det er kjøligere for en kortere periode, og man kan raskt få en varmere hanske uten å måtte bytte selve hansken. 
     
  • De dagene solen steiker er det ingen ting som slå MESH (netting) hansker. Her får man optimal gjennomlufting på oppsiden av hansken, og beskyttelse på undersiden i form av skinn. Det finnes helt klart tryggere hansker og de har et begrenset bruksområde, men på varme dager er de fantastiske å kjøre med. Heldigvis er de stort sett rimelige og et fint nummer to par.

 

 

AGM-tips: Ha mer enn ett par MC-hansker!


Vi anbefaler å ha flere par med motorsykkelhansker, spesielt hvis du skal på langtur eller bruker motorsykkelen hyppig. Hendene er så viktige når man kjører motorsykkel at de bør prioriteres, ha derfor et byttepar tilgjengelig og unngå våte hansker og kalde hender. Hansken som er like bra på alt finnes dessverre ikke, ha derfor gjerne et par varme vanntette hansker, og et par luftige sommerhansker. Alt etter hva man foretrekker, men et byttepar bør man uansett alltid ha.

 

 

 

Vi hjelper deg med å finne riktig MC-hanske:


Er du usikker på hva du bør velge eller hva du bør prioritere, ta kontakt med oss på telefon 69137171 eller info@agm.no, så hjelper vi deg med å finne riktig hanske. Ønsker du å prøve hansker, kan du ta turen innom butikken vår på Borgenhaugen v. Sarpsborg. 

 

Bestiller du hansker gjennom nettbutikken vår www.agm.no er det gratis bytte av størrelser hvis hanskene ikke passer.