Bytte eksosanlegg på MC, hva er lov og hva er DB-killer?

Mange av oss som kjører motorsykkel er opptatt av mer enn bare frihetsfølelsen, det skal gjerne i tillegg være gode kjøreegenskaper, en sprek motor og ikke minst riktig lyd! I denne artikkelen ser vi nærmere på ettermontering av eksosanlegg på motorsykkel, hvorfor man gjør det, hva som er lov å selge og hva som er lov å bruke på vei i Norge (og i utlandet). Og noen viktige ting du bør tenke på før du setter i gang med å bytte.

 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 29.09.2021

 

Innhold i denne artikkelen:

Klikk på linken for å gå rett til et avsnitt.

 

Hvorfor bytter man eksosanlegget på en motorsykkel?


Det er flere grunnet til at man ønsker å bytte ut et originalt eksosanlegg på en motorsykkel:

 

  • Man ønsker seg en bedre og gjerne mer lyd fra motorsykkelen.
  • Man ønsker en vektreduksjon, det er gjerne mye vekt i et originalt eksosanlegg.
  • Man ønsker mer effekt fra motoren.
  • Estetiske grunner, det ser rett og slett penere ut.

 

Slik får du mer lyd og et personlig utseende på motorsykkelen: bytte av eksospotten, "slip-on".

De fleste bytter nok eksosanlegg for å få en bedre lyd av motorsykkelen sin. Selve eksospotten, også kalt Slip-on, er det vanligste å bytte. Da får man gjerne en høyere og mer fyldig lyd av motorsykkelen, og det kan knatre litt når du slipper gassen. Dette er er fin måte å få mer personlighet ut av motorsykkelen sin, og det er relativt rimelig å bytte. Disse slip-on pottene er ofte mindre og har et penere design enn originalpottene, og det i seg selv kan være grunn nok til å bytte ut originalpotten.

 

Å bytte eksospotten er i de aller fleste tilfeller en fullt lovlig modifisering av motorsykkelen, men endringen må i vognkortet før det er 100% godkjent. Godkjente eksosanlegg/eksospotter som selges leveres med nødvendig dokumentasjon til dette.

 

 

Fordeler med å bytte ut hele eksosanlegget og ikke bare eksospotten.

Et alternativ til å bytte ut eksospotten er rett og slett og bytte hele eksosanlegget. Dette vil gi en bedre lyd, en ganske betydelig vektreduksjon og en viss økning i effekt fra motoren.

 

Produsentene optimaliserer systemet som en samlet enhet når de utvikler eksosanlegget, slik at man må kjøpe hele eksosanlegget for å få en best mulig kombinasjon av lyd, vektreduksjon og økning i effekt.

 

Originale eksosanlegg som står på motorsykkelen fra fabrikk er laget for masseproduksjon og lave produksjonskostnader, og materialer og utseende bærer ofte preg av dette. Sportseksos fra for eksempel Akrapovic lages av materialer av høyere kvalitet, og de bruker for eksempel karbonfiber der det er mulig for å redusere vekt. Design og finnish er viktig, og dette kombinert med et optimalisert lydbilde gir motorsykkelen det lille ekstra mange ønsker. 

 

Å gjøre dette er en fullt lovlig modifisering, med godkjente eksosanlegg. Men, husk at endringen skal i vognkortet før det er 100% godkjent. Godkjente eksosanlegg som selges leveres med nødvendig dokumentasjon til dette.

 

 

Kan jeg bytte eksosanlegget på motorsykkelen selv?


Å skru av den originale eksospotten og montere på en slip-on eksospotte er noe de fleste klarer, og det krever i hovedsak ikke tuning av motoren. Bytter man derimot hele eksosanlegget til et effektanlegg, bør man vurdere å bruke fagfolk. Du skal i alle fall vite hva du gjør.

 

Når man bytter hele anlegget er det sensorer man må ta hensyn til, og eksosanlegget er en viktig del av det som gir motoren den effekten den har. Å sette på et effektanlegg kan rett og slett gi en nedgang i effekt, dersom man ikke gjør nødvendige justeringer på motorsinnstillingene/mapping. I mange tilfeller ser man god effekt av ettermontering av elektronikk som Powercommander eller lignende når man bytter til et effektanlegg.

 

 

Påvirker det garantien på motorsykkelen dersom jeg bytter eksosanlegget?


De fleste motorsykkelmerkene utvikler egne effektanlegg sammen med eksosanleggprodusentene. Disse finner man derfor gjerne i tilbehørskatalogen til den enkelte motorsykkelmodellen. Kjøper man for eksempel en ny Triumph, kan man kjøpe eksosanlegg fra Arrow eller Vance & Hines gjenom Triumph, og få det ferdig montert av forhandler med full garanti.

 

Kjøper og monterer man eksosanlegget selv, kan det påvirke garantien. Her må man undersøke hva garantien dekker for det enkelte merke og forhør deg gjerne med forhandler. Å sette på en slip-on eksospotte er i de fleste tilfeller ikke et problem, men dersom man for eksempel fjerner katalysator eller gjør endringer som påvirker motoren, kan det gå ut over garantien.

 

 

Hva sier lovverket om bytte av eksosanlegg på motorsykkelen?


Det som i hovedsak er avgjørende for om et eksosanlegg blir godkjent i Norge, er at lydnivået og utslippnivået må være på et godkjent nivå for Europa (EU). Begge delene er noe som blir stadig vanskeligere å få til ettersom kravene blir strengere. Flere land i Europa har, eller kommer til å skjerpe inn på regler når det gjelder støynivå. Og utslippsnivået er miljøhensyn som veier tungt.

 

Å fjerne lyddemper/DB-killer eller katalysatoren er derfor i utgangspunktet ikke lov, da man mest sannsynlig vil overskride de godkjente verdier for støy og utslipp. Ta kontakt med din lokale trafikkstasjon dersom du ønsker mer informasjon.

 

 

Slik kan du bytte eksosanlegget uten å bryte loven:


Det er fullt mulig å kjøpe godkjente eksosanlegg/effektanlegg til motorsykkelen din. De fleste motorsykkelprodusentene tilbyr dette som originalt tilbehør og har etablerte samarbeid med produsentene av eksosanlegg, som for eksempel Yamaha og Akrapovic eller Triumph og Arrow. 

Slik gjør du det innenfor regelverket:

 

  • Sørg for at det følger med nødvendig dokumentasjon fra produksenten når du kjøper effektanlegget. Dette er dokumentajon som viser at anlegget er godkjent i henhold til europeiske regler, og denne dokumentasjonen vil de etterspørre på trafikkstasjonen.
     
  • Kontakt så din lokale trafikkstasjon, og få endringen du gjør registrert i vognkortet. Det kan hende man bli innkalt til visning av kjøretøyet, der blant annet støy og utslipp blir målt.
     
  • Når endringen er registrert i vognkortet, kan du med god samvittighet kjøre med det nye effektanlegget ditt.

 

 

DB-killer, hva er det og bør den egentlig fjernes?


I eksospotten sitter det en lyddemper som gjerne omtales som DB-killer. Denne er der for å holde lydnivået på et lovlig nivå. På godkjente eksospotter solgt i EU er denne fastmontert, og skal ikke fjernes. Velger man likevel å fjerne denne lyddemperen, DB-killer, så vil lydnivået bli merktbart høyere.

 

At mange velger å fjerne DB-killer kommer vel ikke som en overraskelse, lyden blir i mange tilfeller ikke bare høyere, men får mer karakter og fylde. Nettopp derfor er dette en av de mer vanlige "på kanten" modifiseringer man gjør med motorsykkelen sin. Det er likevel noen viktige ting man bør tenke igjennom før man plukker den ut.

 

Viktig å tenke igjennom før man fjerne DB-killer:

 

  • DB-killer kan ikke uten videre settes tilbake i eksospotten når den først er fjernet, de er designet slik at dette skal være vanskelig/umulig. Enden på visa kan være at man må gå tilbake til originalanlegget eller kjøpe nytt godkjent effektanlegg/slip-on.
     

  • Fjerner man DB-killer kan det for eksempel bety at man ikke kan delta på banedager/trackdays. Det er strenger støyregler på banene og det er vanlig at det blir tatt målinger. Blir man målt over lovlig lydnivå, er det umiddelbart kjøreforbud.
     

  • Det er ikke sikkert at naboene dine blir spesielt fornøyd når du starter opp om morgenen for å dra på jobb, eller når du vekker nabo-ungene som akkurat har sovnet, når du kommer hjem på kvelden.
     

  • Høy lyd kan bli svært plagsomt i lengden. To timer på motorvei med litt for høy eksoslyd er rett og slett utmattende.
     

  • Utenlandstur på motorsykkel uten DB-killer kan by på problemer. I flere land som blant annet Sveits og England prøver de nå ut lydradar som måler støy i trafikken, slår man ut på disse vanker det bøter. Også i storbyer som Paris er det strenge regler, og flere av de populære motorsykkeldestinasjonene følger etter.
     

  • Vi ser også i Norge at det er økt fokus på støyreduksjon i trafikken, og det er hyppigere kontroll av blant annet motorsykkel og kanskje spesielt lett-MC. Det er relativt enkelt for fagfolk å se om DB-killer er tatt ut, og blir man tatt kan det få konsekvenser.

 

 

FAQ - Vanlige spørsmål vi får rundt eksosanlegg hos Alf Graarud Motor


Er alle eksosanlegg vi selger godkjent for veibruk i Norge?

Nei, det er lov å selge effektanlegg som ikke er godkjent for veibruk i Norge. Om man monterer dette på en registrert motorsykkel er opp til den som eier motorsykkelen.

 

Vi spesifiserer på alle eksosanlegg som vi selger om de er godkjent eller ikke. På www.agmshop.no kan man også filtere på godkjent eksosanlegg og bare se det som er fullt lovlig og som leveres med nødvendig dokumentasjon for registrering i vognkortet.

 

Er eksosanlegg vi selger samme med nye motorsykler, som f.eks. AGM-Edition, godkjent for veibruk i Norge?

Ja, det er kun lovlige anlegg. Dokumentasjon på eksosanlegget følger med i salgsdokumentene, men man må selv ta kontakt med sin lokale trafikkstasjon for å få det registrert i vognkortet. Det er litt ulik praksis, noen steder holder det med dokumentasjonen, andre steder ønsker de motorsykkelen inn på teknisk kontroll før de godkjenner endringen.