Noen elsker lange åpne sletter. Andre foretrekker smale, kuperte veier med morsomme svinger. Uansett hva du drømmer om, er planlegging og research to viktige stikkord når du skal kjøpe motorsykkel.
AV CHRISTIAN NORI | Publisert 15.06.2022
Tiden da du kunne stikke innom en forhandler og gå ut med en ny motorsykkel 30 min senere er forbi. Årsaken er dels trøbbel med levering som følge av coronapandemien, men aller mest fordi du nå har mange flere valg enn tidligere. - Før hadde importørene sykler på lager. Nå har kundene flere valg og ønsker om ekstrautstyr og tilpasninger, som gjør at klargjøringen av hver sykkel tar lengre tid, forteller daglig leder Lene Graarud i Alf Graarud Motor AS - eller AGM Shop - som den også kalles.
Planlegg kjøp av motorsykkel
Planlegging er viktig, men hvilken motorsykkel skal du velge, hva må du tenke på og hvordan skal du gå frem?
Først må du bestemme deg for hva du skal bruke sykkelen til. Det er stor forskjell på om du skal ha en motorsykkel som skal brukes til og fra jobb, om du foretrekker å kjøre på på asfalt eller om grustur er din greie. Adventure-sykler har vært populært lenge, men de kommer med to typer dekk: landeveisdekk og dekk som er tilpasset grus. Hvor og hvordan du skal kjøre har derfor mye å si. En sykkel med grusdekk oppleves fort som ustabil på landeveien, og tar da vekk mye av kjøregleden.
Bestselgere for pendling
Bestselgere for asfalt
Bestselgere for grus
Størrelsen på motorsykkelen er viktig
Mange ønsker seg en stor sykkel og spesielt førstegangskjøpere har en tendens til å bli vel gira. - Mange førstegangskjøpere skal ofte ha store sykler. Det kan fort bli for mye å håndtere for mange og går gjerne ut over kjøregleden, sier Lene og forteller at man bør velge en sykkel som ikke er for rå, selv om det kan være fristende.
I tillegg er det greit å vurdere høyden på sykkelen opp mot egen høyde. - Om du ikke er kjempehøy kan vi hjelpe deg med å tilpasse og senke motorsykkelen. Det kan virke som bortkastet, men noen centimeter lavere sykkel kan gjøre stor forskjell, sier Lene og forteller at de kan senke både lenkestagene og fjerne litt høyde på gaffelen. Da blir sykkelen fort 2-6 cm lavere.
Prøv vår motorsykkelvelger
Gode kjøp for førstegangskjøperen
De fleste mellomtunge syklene på markedet, er gode å starte med. Lene Graarud, som har jobbet med motorsykkel siden hun var 15 år, anbefaler at man finner en sykkel man sitter godt og komfortabelt på. Det er mer behagelig, du har bedre kontroll og føler deg tryggere. - Da blir kjøreopplevelsen mye bedre, sier hun og anbefaler en Yamaha MT07, Triumph Trident eller Honda CB500/650-serien, f.eks. denne
Veien til førerkortet. Dette er sertifikatene du trenger
Brukt eller ny MC
Det er mye å velge i, men det er lurt å kjøpe et anerkjent merke som f.eks. Yamaha, Honda eller Triumph. Disse har holdt på lenge og har bygget opp en erfaring som kommer kundene til gode. Om du skal kjøpe nytt eller brukt spiller prismessig liten rolle. - I dag er bruktmarkedet på sitt aller “heteste” som gjør at prisene på brukt sykkel er uforholdsmessig høy om dagen. Vi anbefaler derfor å sjekke pris på ny motorsykkel i tillegg, da det ikke alltid så mye å spare. Det er mange merker å velge mellom og når du kjøper brukt er det lurt å velge et anerkjent merke. - De japanske merkene har jevnt over best kvalitet, du får en fin inngangspris og en god sykkel, sier Lene.
Sju typer sykler. Hvilken drømmer du om?
Ekstrautstyr til motorsykkelen - hva bør du velge?
Igjen er bruksområdet viktig. Skal du bruke sykkelen til pendling er en vindskjerm smart, skal du kjøre mye på tur er det lurt å se på gode bagasjeløsninger. Dessuten vil varme i setet og i håndtakene gi mulighet for å tøye sesongen i begge ender. - Spesielt på våren, hvis du kjører mye til jobb. Det er kaldt om morgenen, men varmere på ettermiddagen og da er det fantastisk med varme i både sete og på styret, sier Lene. Bestemmer du deg for en adventuresykkel anbefales veltebøyler. - Det sparer deg for mange penger om uhellet skulle være ute. I tillegg ser det bra ut på slike sykler, kommenterer Lene.
Det finnes masse ekstrautstyr, og det kan være vanskelig å vite hva som er viktig og riktig for ditt bruk. Ta kontakt for råd om ekstrautstyr via kundeservice eller kom innom butikken for en prat.
Finansiering: Dette kommer i tillegg når du kjøper MC
Det kan være lurt å gjøre en summering av hva det vil koste å kjøpe motorsykkel, for det tilkommer mer enn prisen på selve sykkelen. Først er det Trafikkforsikringsavgift eller veiavgift, som det het tidligere. Hvor mye dette er, varierer. Sjekk hva du må betale for den sykkelen du drømmer om her.
Dernest er det forsikring. Hvor mye dette blir totalt, varierer. Normalt ligger forsikringen mellom kr. 3.000 og kr. 20.000 avhengig av historikk, type sykkel, mm. Sjekk derfor med med flere forsikringsselskap før du bestemmer deg.
I tillegg kommer eventuell frakt og klargjøring. Prisen variere og bestemmes ut fra hvor du bor og hva som skal monteres av ekstrautstyr. Normalt ligger dette på kr. 3.000 - 5.000. Vår kundeservice hjelper deg med prisoverslag. AGM selger og sender sykler over hele landet, og i 2021 sendte de rundt 200 motorsykler ut i Norge. Sykkelen blir pakket på pall og du kan få den hjem eller til terminal.
AGM Shop tilbyr finansiering med konkurransedyktige betingelser gjennom Nordea og Santander. Og best av alt: du signerer bare med BankID, så ordner vi resten. Enklere blir det ikke.