Hvordan velge rett motorsykkel

Du er klar for å realisere MC-drømmen – men hvilken motorsykkel bør du velge? I denne artikkelen får du en innføring i de ulike motorsykkeltypene og tips om hva du bør se etter i en sykkel.

 

 

AV LENE GRAARUD | Publisert 11.08.2020

 

Tre klasser motorsykler: Lett, mellomtung og tung

 

For å kjøre motorsykkel må du ha MC-lappen. Statens vegvesen skiller mellom tre klasser motorsykler: A1, A2 og A. Hvor gammel du er avgjør hvilken klasse du kan kjøre, og kriteriene her er motoreffekt (kW), egenvekt per kilo og slagvolum (ccm), også kjent som «kubikk»:

  • Klasse A1 (lett motorsykkel) har aldersgrense 16 år. Slagvolum kan maks være 125 kubikk og effekten maks 11 kW. Forholdet mellom effekten og egenvekten må være høyst 0,1 kW/kg. Du kan øvelseskjøre fra fylte 15 år.
     
  • Klasse A2 (mellomtung motorsykkel) har aldersgrense 18 år. Sykkelen kan ha maksimal effekt på 35 kW/47,6 hk. Forholdet mellom effekt og egenvekt høyst 0,2 kW/kg. Du kan øvelseskjøre fra du er 16 år gammel.
     
  • Klasse A (tung motorsykkel) har aldersgrense 20 år*. Den aldersgrensen forutsetter at du tok lappen på mellomtung MC (A2) som 18-åring og har to års erfaring. Ellers er aldersgrensen 24 år. Med klasse A er det ingen begrensning på effekt og kubikk. Har du ikke kjørt MC før, kan du øvelseskjøre fra fylte 22 år.

Det er mulig å ta et 7 timer langt kurs for å få overgang mellom sertifikatene.

 

Les mer på vegvesenet.no

Sju typer motorsykler

 

Det finnes motorsykler for enhver livsstil. Her er sju undergrupper av landeveissykler, det vil si motorsykler som er beregnet for kjøring på offentlig vei, og ikke MX/cross-sykler uten skilt:

 

1. Adventure/offroad – for oppdageren

 

Foto: Honda Africa Twin 2020 (Honda.com)

 

Disse syklene er laget for eventyrlystne som liker å kjøre både på grus og landevei, kanskje utenfor allfarvei, hvor du må stå å kjøre. Du har plass til vesker og kan få fantastiske ferieopplevelser. En adventure/offroad-sykkel er nok ikke førstevalget om du kun skal kjøre asfalt på svingete veier – det kan riste litt. Støtdemperen er nemlig laget for grus og kjøreopplevelsen er deretter. Blant modeller du kan velge mellom i dette segmentet er Triumph TigerHonda Africa Twin (avbildet), Yamaha Ténéré

 

2. Naked bikes – sportslige og muskuløse
 

Nakne motorsykler er har ingen kåpe, derav navnet. Du ser rett inn på den muskuløse motoren til doningen. Naked bikes er lettkjørte og morsomme sykler – og en favoritt for mange MC-kjøpere. De er bygd for asfalt, men fordi de er lette funker de godt til rampekjøring og stunts. Du kan fint bruke dem til pendling på E6 også, hvis du kjøper en vindskjerm. Eksempler er Yamaha MT-serien. Honda CB-serien, Triumph Street triple og Speed triple.
 

3. Classic – kjør som David Beckham

 

Foto: Triumph Speed Twin (triumphmotorcycles.com) 

 

Classic-syklene har et retro-look og gir deg opplevelsen av å kjøre med den sykkelen du husker fra ungdommen, men med ny teknologi og moderne kjøreegenskaper: traction control, varme håndtak og ABS-bremser. I dette segmentet finner vi Triumph Bonneville, som David Beckham gjorde kjent for noen år siden, Honda Rebel og Yamaha XV. De minimalistiske café racerne er også en type classic-sykler, bygd for fart og kjøreegenskaper over korte distanser fremfor komfort. Innen café racer-kulturen er byggeprosessen like viktig som kjøreopplevelsen.

 

4. Sport – fart og spenning

 

Foto: Yamaha R1 (yamaha-motor.eu) 

 

For racing-entusiaster er det sport-sykler som gjelder. Disse motorsyklene trenger fart, ellers kommer de til å prutte og hoppe. De kan fint brukes på veien, er ideelle for banedager, men ikke sykkelen du cruiser rundt i byen med på en søndag. Yamaha YZF-R1 (avbildet), Triumph Daytona og Honda CBR er eksempler på populære sportssykler.

 

5. Touring – god plass og komfort, mil etter mil

 

Foto: Yamaha Tracer 900GT (yamaha-motor.eu) 

 

Planlegger du å sluke mil på tvers av Europa eller Norge på langs? Dette er den ideelle motorsykkelen til å kjøre på langtur med. Her sitter du godt beskyttet mot vær og vind på varme seter, og plass er det nok av – både til passasjer og oppakning. Blant touring-syklene finner du Yamaha Tracer, Honda VFR, og Triumph Trophy. 

 

6. Scooter – praktisk for pendleren


Foto: Honda SH Mode 125 (hondanews.eu) 

 

Scootere er motorsykler med små hjul og lav setehøyde. Det gjør det lett å komme seg av og på, og du sitter mer beskyttet. Scootere er et ideelt fremkomstmiddel for pendling, og for MC-folk som begynner å merke at alderen skaper utfordringer. Her finnes det modeller du kan kjøre med B-sertifikat, blant annet Yamaha TriCity, som har doble forhjul. Ellers har du alternativer som Yamaha XMax, og Honda SH (avbildet).

 

7. Enduro/motard – for deg som liker deg utenfor allfarvei

 

 

 

Dette er mer rendyrka, cross-aktige sykler med en god del hestekrefter, dog ikke så mange kubikk. Motorsyklene er høye og har store, myke fjærer og eikehjul. Den kombinasjonen gir dem smidigheten som gjør dem ideelle til kjøring utenfor asfalterte veier. Så hvis du liker å ta en avstikker til skogen, kan en enduro eller motard være et godt valg. Kjente modeller er Honda CRF, Yamaha WR, Kawasaki KXF (avbildet).

 

Hva du bør se etter i en motorsykkel

 

Til slutt noen tips til deg som skal kjøpe motorsykkel – spesielt hvis du er ny MC-fører:

  • Velg en motorsykkel du vil trives på. Prøvekjør flere typer før du bestemmer deg. 
  • Ikke kjøp for stor sykkel. Begynn heller med en du rekker ned i bakken med beina på.
  • Tenk på hva du skal bruke den til (landevei, terreng, miks?).
  • Ikke heng deg opp i hestekrefter. Kjøper du en med 200 hester, er den ikke ideell til bykjøring i 50 kilometer i timen.
  • Ikke se deg blind på hestekrefter, dreiemoment (newton) er vel så viktig. En sykkel med 55 hestekrefter vil oppleves som en med 85 hk, hvis newton er høy.
  • Sjekk om motorsykkelen har ABS-bremser og traction control (antispinn), så du holder deg i bakken og ikke får spinn.

Ny eller brukt motorsykkel? 

 

Har du ti tusen tommeltotter, kjøp ny. Liker du å skru, kan det være gode funn på bruktmarkedet. Men, det holder seg godt i pris, så det kan lønne seg å sjekke hvor stor prisforskjellen er mellom ny og brukt. Skal du kjøpe brukt, er det greit å vite at eldre sykkel trenger en del service. Sjekk at dekkene ikke er gamle – de blir harde etter hvert. Har motorsykkelen stått ubrukt en stund, forsikre deg om at den ikke har «stått seg i hjel» - det kan ha gått ut over forgasseren. Sjekk også at servicer er fulgt. For å være på den sikre siden, ta motorsykkelen med til et verksted hvor de kan ta en helsesjekk og gi deg en takst. 

 

Hva du bør se etter i en MC-forhandler

 

Hvis du kjøper MC gjennom en forhandler, har du 5 års reklamasjonsrett både på brukte og nye sykler. Kjøper du privat, er reklamasjonsretten 2 år. 

  • Er forhandleren autorisert gjennom NMCF?
  • Er forhandleren veletablert med godt renommé? Sjekk anmeldelser på nettet.
  • Har forhandleren selgere som er motorsykkelinteresserte og som kan MC til fingerspissene?

Konklusjon

 

Som MC-kjøper er det din alder og erfaring som avgjør hvilken motorsykkel-klasse du kan kjøre og hvilket sertifikat du kan ta. Det finnes minst sju ulike typer motorsykkeltyper å velge mellom – og blant disse en god del undergrupper også. Hvilken motorsykkel du bør velge kommer mest an på hva du har tenkt å bruke motorsykkelen til. Som førstegangskjøper kan det være smart å starte med en liten sykkel og heller gå over til større modeller når du føler du er klar for det. Prøvekjør flere motorsykler før du tar en beslutning. Du er velkommen til å prøvekjøre hos oss! J

 

Sjekk ut flere motorsykler i nettbutikken vår!