10 ting du må vite om barn og motocross

Motocross er også for de små!

 

Lurer du på om småfrøkna er gammel nok til å frese rundt på minicrosser, eller om poden er moden for å kjøre snøscooter? Hva slags sikkerhetsutstyr trenger du, og hvordan kommer du i gang? Her er ti ting du må vite om barn og motocross.

 

 

Av: Lene Graarud | Publisert 01.10.2020

 

1. Hva er motocross?

 

Motocross (MX) er en motorsport som kjøres med crossykkel på bane. Banen består av kupert terreng med jord- eller sandunderlag, og løypa er en variasjon av krappe svinger, rette partier, bakker og hopp. MX er Norges største motorsykkelgren. Idretten er organisert gjennom Norges Motorsportforbund (NMF), som er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF).

 

2. Hva er forskjellen på motocross og minicross?

 

Motocross for aldersgruppen 5-12 år er en barneidrett som går under betegnelsen minicross. Man kjører da minicrosser med to eller fire hjul, eller mini-snøscooter. I minicross foregår kjøringen på enkle baner uten hopp, men med svinger og humper.

 

3. Er minicross en ekstremsport?

 

Nei. Minicross er en barneidrett og skiller seg fra motocross for voksne, da banen ikke har hopp, kun svinger og humper. Likevel kan det bli litt knall og fall, men det skjer sjeldent alvorlige skader, da man har mye beskyttelse på seg (se punkt 8).

 

4. Hvor gammel må barnet være for å starte med minicross/motocross?

 

I 2001 ble det lov å starte med motocross fra fylte 5 år. Er barnet over fem år og har lært seg å sykle uten støttehjul, er det stort nok til å kjøre motocross og vil lære det på én dag.

 

5. Hva koster det å drive med minicross?

 

Det koster litt å drive med motorsport. Den største investeringen er å kjøpe motorsykkel. En ny crosser koster 18-20 000 kroner, men du får brukte sykler til halve prisen. Så må du kjøpe sikkerhetsutstyr – og her kan det også gå noen tusenlapper. Det finnes et godt bruktmarked, men vær nøye med at utstyret holder god teknisk stand.

 

Det koster også litt å bytte olje, oljefilter og luftfilter, og du må regne med å bytte stempel cirka en gang i året (hver 20-50 time, alt etter hvor hardt du kjører). Gjør du det selv, koster stempel og pakninger rundt tusen kroner. Andre slitedeler som må byttes er kjede og drev, dekk, girolje (hver 5 time) og eventuelle plastdeler som blir ødelagte når du kjører. Bensin er også en utgift du må regne med.

 

Klubbmedlemskap og treningsavgift koster vanligvis bare noen hundrelapper til 1500 kroner i året og vil variere fra klubb til klubb. Per 2020 er lisensavgiften til NMF kr 471 for barn 5-12 år. Fra fylte 13 år koster den nasjonale lisensen kr 1990.

 

6. Kan barnet kjøre motocross på privat eiendom sammen med voksen?

 

Nei. For å kjøre motorsykkel eller snøscooter i Norge må det skje i regi av Norges Motorsportforbund (NMF). Du kan kun kjøre på lukkede baner og anlegg godkjent av NMF. Poden eller frøkna kan altså ikke kjøre på stier, jorder eller privat vei. Under treningen skal det alltid være en NMF-godkjent barneaktivitetsleder med spesialutdannelse til stede.

 

7. Hvilke evner vil barnet utvikle ved å kjøre cross?

 

Barn som har kjørt cross er bedre rustet til å kjøre moped når de blir 16. Ikke bare er de mer vant til motoriserte kjøretøy, men de har også fått rast fra seg på banen, så de ikke tar fartsbehovet ut på veien. Den erfaringen MX-barn har med seg gjør at de ofte blir trygge og forsikte trafikanter som voksne.

 

8. Hva slags sikkerhetsutstyr trenger barnet mitt?

 

For å delta på trening eller konkurranser må barnet ha nødvendig sikkerhetsutstyr:

 

  • Hjelm med CE-merke 22.05 eller nyere
  • Briller
  • Bryst- og ryggskjold (crossvest)
  • Hansker
  • Crosstøvler
  • Knebeskyttere
  • Bukse og genser med innsydd beskyttelse og brannsikkert stoff

 

Av annet anbefalt utstyr kan vi nevne albuebeskyttere, nyrebelter (hvis man kjører baner med hopp), ryggskinne og nakkekrage. En enduro-vest kan være å anbefale, da den har all beskyttelse for overkroppen innebygd og er mer behagelig å ha på en enn crossvest.

 

Se vårt utvalg av MX-utstyr her!

 

9. Hvilken crossykkel/minicrosser bør vi kjøpe?

 

Barnet må ha en godkjent crossykkel. Minicrossere har en motoreffekt på 50-65 kubikk, automatgir og gjør opp til 40 km/t i toppfart. Er barnet mellom 5-10 år, kan motorsykkelen maksimalt ha en effekt på 60 cm³. Ved fylte 10 år kan barnet kjøret inntil 85 cm³, og fra 14 år, 125 cm³. Fra 16 år er det ingen begrensning på kubikk.

 

Velg en sykkel som passer til barnets ferdighetsnivå og kjørestil – ikke for stor, men heller ikke for liten. Når det gjelder motor, kan du velge mellom 2-takt og 4-takt. Flere og flere sverger til firetaktere for crosskjøring. Den har en jevn effektkurve og drar bra fra tomgang. Men den har også kraftig motorbrems, så om motoren stopper nytter det ikke å trille den i gang. Totakteren er sterkere og hissigere på gassen og trilles lett i gang om motorbremsen stopper motoren.

 

Se vårt store utvalg av crossere for barn og voksne

 

10. Hvordan komme i gang med motocross/minicross?

 

Gi barnet en myk start og muligheten til å se om MX er noe for han eller henne. Dra sammen med barnet på trening, så barnet får se hvordan sporten utøves og kanskje blir kjent med andre barn. Har du lyst å vise frem MX-livet til den unge lovende kan du jo ta en titt på «Hvis jeg var deg», på NRK, hvor 9 år gamle Gordon prøver livet til Kevin, som vil bli proff i motocross. Har du eldre barn, kan dere jo sjekke ut «Best i mest», hvor åtte 14-åringer prøver ut nye idretter, her motocross.

 

Neste steg er at barnet og en foresatt melder seg inn i en NMF-klubb. Du må ha gyldig barneidrettsforsikring gjennom NIF, som kjøpes ved å sende inn et skjema (microlisens) til NIF. Kontakt klubben din for å få tilgang til dette skjemaet, samt et egenmeldingsskjema om barnets helsesituasjon. Barn mellom 9-12 år må sammen med foresatt ta et lisenskurs i regi av en NMF-klubb som har godkjente aktivitetsledere. Lisenskurset består av en praktisk del og en teoretisk del. Når kurset er gjennomført, kan du søke om lisens. Fra fylte 13 år må barnet selv ta lisenskurs teori gjennom Norges Motorsportforbund.  

 

 

Lykke til, og velkommen innom Alf Graarud Motor i Sarpsborg for en MX-prat. Du treffer oss også på telefon 69 13 71 71.

 

 

Les også artikkelen:

I denne artikkelen er det oversikt over alle MX-klubber og baner i Norge