Din guide til motorsykkeldekk

Hvilken type motorsykkeldekk skal du kjøpe til din MC? Hvilket merke? Hva er riktig dekktrykk? Hvordan vurderer du slitasje? Kan motorsykkeldekk repareres? Dette og mer får du svar på i denne omfattende guiden til MC-dekk.

 

Du får svar på det meste i denne omfattende guiden til MC-dekk. 

 

AV LENE GRAARUD | Publisert 01.10.2020

 

Det viktige kontaktpunktet

 

Dekkene dine er det eneste kontaktpunktet mellom motorsykkelen din og veien. Kontaktflaten er ikke større enn et kredittkort. Du må derfor passe på at dekkene ikke er nedslitte, og at du kjører med riktig dekktrykk. Velg dekk som passer til kjørestilen din og underlaget du skal kjøre på. Da oppnår du de beste kjøreegenskapene og et godt veigrep.

 

 

I denne artikkelen svarer vi på følgende spørsmål om motorsykkeldekk:

 

  1. Hvilke typer motorsykkeldekk finnes?
  2. Hvilke merker bør jeg velge – og er billigdekkene gode nok?
  3. Hvordan vet jeg at dekket er EU-godkjent?
  4. Hvordan vurderer jeg slitasje på dekkene?
  5. Hvor gamle kan dekkene være?
  6. Hvordan sørger jeg for riktig dekktrykk?
  7. Hvordan kjøre inn nye dekk?
  8. Hva bør jeg passe på ved omlegging til nye dekk?

 

1. Hvilke typer motorsykkeldekk finnes?

 

Det finnes dekk for enhver kjørestil og underlag, og noen dekk lar deg kombinere ulike bruksområder. Her er de ti mest vanlige motorsykkeldekktypene.

 

Touring-dekk

Touring-dekkene har lang levetid og er laget for deg som liker å sluke kilometer. Dekkene er hardere i midten (stammen) enn andre dekk. Eksempel: Bridgestone T31.

 

Sport touring-dekk

Sport touring-dekket er bygget for sikkerhet og prestasjon. Dekket har bedre grep i kantene og mer sportslige egenskaper enn et vanlig touring-dekk. Et godt valg for deg som kjører mye, og som liker deg på banen. Eksempel: Bridgestone S22.

 

Adventure touring-dekk

Touring-dekk med knaster, for deg som kjører både landevei og grus. Eksempel: Brigestone Battlax Adventure A41 og Michelin Anakee Adventure.

 

Custom-dekk

Det populære valget for classic-sykler. Custom-dekkene er brede, lave og grove – og er ikke beregnet på høy fart. Eksempel: Bridgestone Battlecruise H50.

 

Roadracing slicks (banedekk)

Dette er dekk uten mønster, eller spesielle regndekk for banekjøring. Dekkene har en høy, veldig buet profil, så du får mest mulig dekk i asfalten i svingene. Slicks egner seg ikke på vei, for du får ikke høy nok temperatur på dem, og da blir de glatte. I racing brukes derfor dekkvarmere for å oppnå riktig arbeidstemperatur, så man får godt grep på banen. Eksempel: Bridgestone V02.

 

Gate-slicks

Racingdekket for gata. Kan brukes på bane, men er også godkjent for offentlig vei. Gir presis handling og svært godt veigrep – perfekt for deg som liker å kjøre fort. Eksempel: Bridgestone Battlax Racing Street RS11.

 

Offroad-dekk

Dekk med knaster og store mønster, bygget for å skuffe unna grus, sand og jord. Dekkene ser tøffe ut, men egner seg ikke til landeveiskjøring (da de blir humpete og ujevnt slitt). Eksempel: Bridgestone AX41.

 

Motocross-dekk

Dekk for kjøring på lukket bane med cross-sykkel. Dekkene har rene knaster, flere og mindre enn på offroad-dekkene. Du får både harde, medium og myke dekk ut fra hvilket underlag du kjører på. Eksempel: Bridgestone Generation M og Bridgestone Battlecross X.

 

Diagonale dekk

Prisgunstige dekk som gir behagelig kjøring ved lavere hastigheter. På et diagonaldekk er stammen laget av flere cordlag lagt i kryss – i motsetning til radialdekk, hvor trådlagene legges ut fra midten av dekket. Diagonale dekk har derfor stivere sidevegger enn radiale dekk og kan bære tyngre last. Populært for eldre sykler. Eksempel: Bridgestone Battlax BT46.

 

Scooter-dekk

Pendlerdekk laget for scootere. Ideelt for bykjøring. Gir godt grep i all slags vær. Eksempel: Bridgestone ML50.

 

 

2. Hvilke merker bør jeg velge – og er billigdekkene gode nok?

 

Det finnes en jungel av merker på dekkmarkedet. Det er som regel tryggest å kjøpe fra de store fabrikantene, som Bridgestone, Dunlop og Michelin. Da får du dekk med stamme og base som er bygget med topp kvalitet, som gir deg et godt veigrep.

 

NB: Ikke gå i «dekk-fella».
Når vi snakker om dekk-fella er det to grøfter å gå i. Den ene er å velge ukjente dekkmerker, hvor det er store variasjoner i kvalitet. Den andre grøften er det færre som tenker over: Noen ganger finner du nettbutikker som selger kjente merkedekk til svært lave priser. Som regel er dette OEM-dekk. Det vil si at det er dekk som ble produsert for å følge med nye sykler, men som har blitt solgt fordi man har overskuddslager. Disse har omtrent halvparten av levetiden sammenlignet med ordinære dekk av samme merke, men som kjøper betaler du fort mer per kilometer.

 

 

3. Hvordan vet jeg at dekket er EU-godkjent?

 

Se etter E-merket på dekket. Dekk som selges innenfor EU og EØS må følge strenge retningslinjer. Godkjente dekk har et langt DOT-nummer og en E og et ringsnummer i en sirkel (for eksempel E4).

 

 

4. Hvordan vurderer jeg slitasje på dekkene?

 

Motorsykkeldekk skal ifølge loven ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter. Det er viktig å merke seg at dette er en lovbestemt minimumsgrense. Bridgestone påpeker at en mønsterdybde på mindre enn 2mm, eller dekk hvor slitasjen er ujevn, kan gi betydelig dårligere kjøreegenskaper og sikkerhet. Du kan selv måle slitasjen på dekkene dine ved å kontrollere sliteindikatoren (TWI – Tread Wear Indicator).

 

 

5. Hvor gamle kan dekkene være?

 

Ubrukte dekk som lagres beskyttet fra sollys, ekstreme temperaturer og elektriske apparater som utstråler ioner, eldes langsomt. De kan være 3 år gamle og likevel betegnes som «fabrikknye». 5 år gamle dekk klassifiseres som «nye». 

 

Når dekket tas i bruk, og utsettes for sollys og temperatursvingninger, starter aldringsprosessen. Det er en myte at dekk er en ferskvare, men vær likevel klar over at dekkprodusenter som Bridgestone og Michelin anbefaler en maksimal alder på 10 år – selv om dekkene ser tilsynelatende brukbare ut og mønsterdybden er tilstrekkelig. Hvor hardt og hvor mye du kjører spiller naturligvis også en rolle her. Er du en aktiv motorsyklist, vil det kanskje være hensiktsmessig å bytte dekkene når de er 7-8 år gamle, eventuelt tidligere.

 

Hvor gammelt dekket er, ser du ved å kontrollere produksjonstidspunket, som er angitt på selve dekket, som vist på bildet under. 11/20 betyr at dekket er produsert i uke 11 i 2020. 

 

 

6. Hvordan sørger jeg for riktig dekktrykk?

 

Sjekk lufttrykket ditt mens dekkene er kalde* – helst ukentlig. Riktig dekktrykk står i brukerhåndboken til motorsykkelen din eller på baksvingen/rammen. Pass på at du måler riktig enhet, om det er bar, pund, kilo, pascal eller psi (pounds per square inch).

 

Er dekktrykket for lavt, kan det gi dårlige kjøreegenskaper, høyere drivstoffutgifter og mer slitasje og skader på dekket.

 

*Dekktrykket øke/minker med 1,5 psi for hver tiende grad. Ifølge Tore Huseby i MCavisa.no vil det si at du ved null grader kan fylle tre pund mer enn det dekkfabrikanten foreskriver, siden 20 pluss er temperaturstandard på kalde dekk. (Er temperaturen 40 pluss, vil det si at du bør fylle tre pund mindre.)

 

 

7. Hvordan kjøre inn nye dekk?

 

Før du tar første kjøretur, må du forsikre deg om at dekkene er rene og at etikettene er fjernet. Det er hinne rundt nye dekk som må slites av før du får optimalt veigrep. I tillegg er det dekkelementer som skal smelte sammen før dekkene oppnår de ønskede kjøreegenskapene.

 

Det er en vanlig nybegynnerfeil å suse av gårde i høy fart med nye dekk og så føle at du mister veigrepet. Ta det derfor med ro når du har satt på nye dekk.

 

De første 20 svingene er de mest kritiske. Kjør rolig de første 10 milene, og moderat de neste 10. Unngå bråbremsing og kraftig akselerasjon, og øk nedleggsvinkelen langsomt. Etter det kan du nyte den herlige opplevelsen det er å kjøre motorsykkel med nye dekk.

 

 

8. Hva bør jeg passe på ved omlegging til nye dekk?

 

Vi anbefaler at du lar et autorisert MC-verksted legge om dekkene dine. Nye sykler har dekktrykkmålere i felgene, og det krever kompetanse å legge om dekkene uten å ødelegge dem. 

 

 

- Aldri ta sjanser med dekkene dine. Det er det eneste som bokstavelig talt holder deg på veien.

 


 

Vi har god kompetanse når det gjelder dekk, og ikke bare dekk til MC, men også MX. Dekk kan enten bestilles i nettbutikken eller gjennom butikken vår. Ønsker du ikke ta jobben med å skifte dem selv, gjør vi dette på verkstedet vårt.

 

Bestill dekkskift