Til deg som skal starte med øvelseskjøring på MC

Mange ønsker å starte med privat øvelseskjøring på motorsykkel, men hvordan er egentlig reglene rundt dette for både den som øvelseskjører og den som skal være ledsager, og hvilke utstyr er nødvendig og hva er påbudt?

 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 27.03.2020 - oppdatert 06.04.2022.

 

I denne artikkelen får du svar på følgende:

 

 

Når kan du øvelseskjøre og hvilke krav gjelder for ledsager?


  • Lett motorsykkel A1: fra fylte 15 år

  • Mellomtung motorsykkel A2: fra fylte 16 år

  • Tung motorsykkel A: fra fylte 22 år*

    *For å kunne øvelseskjøre i klasse A (tung motorsykkel) før fylte 22 år, må du ha førerkort for motorsykkel klasse A2. 

Alle må ha gjennomført trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring starter. 

 

 

Krav til ledsager:
 

  • Må ha fylt 25 år.
  • Må ha hatt førerkort i førerkortklassen det skal øvelseskjøres i, sammenhengende de 5 siste årene.
  • Ledsager kan enten sitte bakpå (obs: sjekk nyttelast i vognkortet) eller kjører egen motorsykkel etter den som øvelseskjører. Motorsykkel som benyttes for ledsager må være A2 eller A.

 

Se fullstendig liste over krav på vegvesen.no

 

 

Krav til utstyr:


Dette må både den som øvelseskjører og ledsager bruke under kjøring:

 

  • Godkjent hjelm

  • Toveis kommunikasjon mellom ledsager og den som øvelseskjører

  • Refleksvest med L på ryggen

 

La oss se litt nærmere på utstyret som er påbudt og hva vi anbefaler. 

 

 

Godkjent hjelm

Hjelm er det viktigste sikkerhetsutstyret, kjøp derfor den sikreste hjelmen du har råd til. Gå heller ned 3000 kr i budsjettet på motorsykkelen og bruk pengene på en kvalitetshjelm fra et annerkjent merke. Vi anbefaler at du vurderer en hjelm med innebygget solvisir.

 

Hjelmer beregnet for en 50cc scooter skal ikke brukes, det er stor forskjell på et uhell i 49 km/t og 100 km/t.

 

 

Husk også

 

  • Vi fraråder kjøp av brukt hjelm. Det er umulig å se om den har vært i bakken eller på andre måter fått skader under skallet. En MC-hjelm er designet for å beskytte veldig godt én gang, og alle andre unødvendige slag/støt vil forringe den beskyttelsen. 
     

  • Alle MC-hjelmer som selges i Norge skal være godkjent og E-merket (se innsiden av hjelmen), er ikke hjelmen godkjent med E-merke, styr unna.
     

  • Hjelm er ferskvare og har datomerking, en hjelm skal ikke brukes utover anbefalingen fra fabrikanten (se innsiden av hjelmen).
     

  • Hjelmen skal sitte godt og "komfortabelt" stramt når du prøver den i butikken, du skal ikke kunne vri hodet inne i hjelmen. Putene vil utvide seg, så kjøp en litt trang hjelm fremfor en som akkurat passer. Bestiller du på nett, følger du størrelsesguiden som du finner link til på produksiden.

 

 

Få hjelp til å finne riktig hjelm

 

Alf Graarud Motor har sannsynligvis norges beste utvalg av motorsykkelhjelmer og til enhver tid et stort utvalg på lager. Her finnes det kvalitetshjelmer fra annerkjente merker i alle prisklasser. Utvalget er det samme i butikken vår i Sarpsborg, som i nettbutikken.

 

 

Ta gjerne kontakt eller besøk butikken vår, så hjelper vi deg med å finne rett hjelm. 

 

 

Kommunikasjon, eller intercom:

Når man øvelseskjører skal man alltid kunne prate sammen. Det er lovlig å gjøre dette over telefon med handsfreeløsninger, men en mye bedre løsning er dedikerte kommunikasjonssløsinger som man fester i hjelmen.

 

Disse løsningene kommer i alle prisklasser, men styr unna de rimeligste da disse gir begrenset rekkevidde, dårlig lydkvalitet og dårlig batterikapasitet. Spesielt rekkevidde er viktig for det kommer fort 2 - 3 biler eller en buss mellom ledsager og den som øvelseskjører, og det kan være nok til at man bryter kontakten. Ikke alle systemer kobler seg opp igjen automatisk!

 

  • NB: Det kan være lurt å kontakte kjøreskolen man skal kjøre hos og høre hvordan de stiller seg til valg av intercom. Er det et spesielt merke de benytter som de også ønsker at du benytter? Dette praktiseres litt ulikt fra kjøreskole til kjøreskole.

 

En annen ting man bør tenke på når det gjelder valg av kommunikasjonsløsning, er at dette også skal kunne brukes etter at førerprøven er bestått. Løsningen du velger skal helst vare noen år og kanskje ha funksjoner utover det absolutte minimum du trenger for øvelseskjøring. God lydkvalitet, lang batterikapasitet og enkel bruk bør prioriteres. 

 

  • Kan alle merker brukes med hverandre?
    Alle Bluetooth løsninger fungerer i utgangspunktet sammen, men det er enklere når man er på samme merke. Avanserte funksjoner kan ha begrensninger på tvers av merker, og i enkelte tilfeller ikke fungere. Spør gjerne hva dem du kommer til å kjøre mest sammen med benytter. Er du i tvil, kan vi selvsagt hjelpe deg med valget.

 

Vi tilbyr et stort utvalg av kommunikasjonssett fra de mest kjente merkene som Cardo og Sena. Dette er produkter som virker! De aller fleste modellene selges både enkeltvis og som ferdige sett til 2 personer, perfekt for øvelseskjøring.

 

Det finnes også hjelmer fra blant annet Sena som har intercom ferdig integrert i hjelmen, så her kan man slå to fluer i en smekk, hjelm og intercom, og spare litt penger hvis begge deler likevel skal kjøpes nytt til øvelsekjøringen.

 

 

Refleksvesten:

Refleksvest med L på skal brukes under øvelseskjøring av både den som øvelseskjører og ledsager. 

 

 

 

Ikke glem jakke, bukse, hansker, støvler og annen beskyttelse:

 

  • NB: Det er viktig å huske på at under kjøretimer, og spesielt på oppkjøring, så vil kjørelærer og sensor stille krav til fullt kjøreutstyr selv om dette ikke er direkte påbudt under kjøring. Det er mange tilfeller der kjørelærer eller sensor ikke ønsker å kjøre med eleven da de mener det ikke er forsvarlig.

 

Å få en 16 åring til å bruke hansker er ikke vanskelig, det blir rett og slett kaldt på fingrene. Men, resten av kjøreutstyret kan dessverre by på litt problemer, for designet på tradisjonelt kjøreutstyr er ikke det som appellerer mest til ungdom.

 

Heldigvis finnes det et stort utvalg av jakker, bukser, støvler/sko som ikke ser ut som sikkerhetsutstyr. Jakker med integrert sikkerhet som ser ut som sport/ski jakker eller hoodies, komfortable kevlarforsterkede jeans som føles og ser ut som vanlige jeans. Sko som ser ut som vanlige sko eller boots, og som man fint kan gå med hele dagen på skolen.

 

  • I jakkene er det mulig å få innebygget ryggskinne og i noen også brystskydd slik at sikkerheten alltid er i jakken og ikke noe ekstra man må ta på seg. Hiver du på deg jakka, er du godt beskyttet.
     
  • Det finnes også airbagvester som gir topp sikkerhet, samtidig som de er lette og fleksible nok til at de kan brettes sammen som en vanlig genser, og lett pakkes bort.

 

Mulighetene til å finne kjøreutstyr som man faktisk ønsker å gå med er mange! Bruk nettsidene våre og se på utvalget for jakker, bukser, støvler, hansker m.m.

 

 

Noen eksempler:

 

 

 

Lykke til!

Vi hos Alf Graarud Motor/agmshop ønsker alle lykke til med både øvelseskjøring og oppkjøring, og vi gleder oss til å se dere i butikken og møte dere på veien. Er det noen spørsmål, står vi klar til å hjelpe til.

 

Kontakt oss på info@agmshop.no eller telefon 69137171.