Alpinestars Tech Air 5 vs Tech Air 10

Lars Kristian Gunther har testet det meste innenfor MC utstyr og har nylig fått en del erfaring med Alpinestars sine airbag systemer. I denne artikkelen får vi synspunkter, tanker og erfaringer har har gjort seg rundt de forskjellige løsningene og hvor viktig denne typen utstyr er for å redde liv. 

 

Publisert 30.08.2024 | Av: Lars Kristian Günther

 

Dette er en artikkel skrevet av en kunde og god venn av AGM.

Lars Kristian er instruktør for MC-Akademiet hvor AGM er samarbeidspartner.

 

Hvem er jeg?

Motorsykkelentusiast og instruktør for MC-Akademiet. Har har kjørt MC siden 1998 det være seg moped, lett-MC, pocketbike, motocross, mellomtung, tung. You name it, I have (most likely) ridden it!

 

Alpinestars Tech Air 5

Denne har jeg testet, virkelig testet. I 2022 var jeg i en ulykke som førte til at ankelen min blei ødelagt. Bagasjen løsnet og ramlet inn i bakhjulet i en sving med dertil highside. Jeg var såpass høyt i luften at jeg rakk å tenke at dette kom til å gjøre vondt. Kan også nevne at dette var siste gang jeg kjørte med korte mc sko! Ellers kjørte jeg med Dainese Kevlar bukse, Dainese skinnjakke, HJC hjelm, og Dainese skinnhansker, Alpinestar sko. Heldigvis også denne airbag-vesten! «hadde jeg bare» … hatt høye støvler, hadde jeg kanskje ikke nå hatt varig mèn i ankelen.

 

Nok om det, gjort er gjort, shit happens.

 

Tilbake til vesten. Denne løste ut i luften og var nok grunnen til at det minst beskyttede stedet på kroppen fikk smellen (ankelen) Med unntak av et skrubbsår på albuen og blåmerker på underarmen, så var øvre torso (lærte meg nytt ord på akutten) helt uten skader. Det kan jeg takke denne vesten for.

 

Jeg raver hele 171cm over bakken, er forholdsvis grovt bygget på 90 kg i skrivende stund, bruker derfor str medium. Bruker alltid denne vesten når jeg er ute og kjører tur, brukte den også fast under skinndressen på førerutviklingskursene til MC-Akademiet. Grunnen til at jeg ikke bruker den under skinndressen lenger, er fordi sommeren har ført med seg ekstra grovhet på kroppen. Yeyy, endelig sommerkroppen, not!

 

Fordeler/ulemper

Fordeler

Vesten sitter godt på kroppen og med innbygget ryggskinne burde dette være en no-brainer for alle som ferdes på to-hjul-og-motor. Den har «road» og «track» mode, noe som gjør at den i «trackmode» har høyere toleransegrenser for når den skal løse ut. Når jeg var uheldig sto den i «trackmode», så funka bra-selv på veien. LED lys viser batteristatus og appen man må laste ned er grei nok for å komme i gang, selv om jeg opplevde tidvis frustrasjon med app som ikke funka. I app får man også beskjed om eventuelle oppdatering av firmware. Alpinestars er flinke til å oppdatere utstyret sitt sånt sett. Man er godt beskyttet da vesten løser ut over armer, og brystkasse. Man får en umiddelbar «nakkekrage» som stabiliserer nakke og hjelm om et uhell skulle skje.

 

Ulemper

Her er jeg pirkete men allikevel viktig å ta med -vesten er varm, og da mener jeg såpass at du kan bruke vesten som innerjakke under Gore-Tex jakka med en langermet ulltrøye, på tidlig vår/sen høst. Skulle vært bedre lufting på denne synes nå jeg. Den er også noe tung, men dette kommer av airbag mekanismen, så noe må man regne med på en såpass avansert vest. Jeg mistenker at Alpinestars har tatt dette til betraktning ved deres nye Tech Air 7 vest. Ladetid, det har den virkelig. Så husk å lade vesten ved jevne mellomrom, slik at du ikke må la den ligge nesten gang du skal ut å leke. Kjipt å ikke kunne leke pga at vesten ikke er klar. Jeg måtte sende denne inn for å bytte patron samt en service og sjekk etter ulykken. Dette kan AGM fikse nå, så da sparer man tid, for det tok bortimot en måned å få den tilbake fra service. Må trekke frem prisen, vesten koster litt. Men hva er egentlig livet ditt verdt? La vær å kjøpe auspuffanlage til mc’n din, så har du omtrent til 2 slike vester.

 

Konklusjon

Alpinestars Tech Air 5 er uten tvil et godt kjøp og anbefales alle som ferdes på to hjul. Ung leser av dette innlegget? Få foreldrene dine til å kjøpe denne til deg. Jeg kan ikke få rost denne vesten nok egentlig, med unntak av de små pirkete ulempene, så er dette en billig investering for deg selv eller junior/juniorella. Hva koster vel ikke en ødelagt kropp både en selv og ikke minst samfunnet.

 

 

 

 

Alpinestars Tech Air 10

Her snakker vi om utstyr som er for den som er ekstra opptatt av sikkerhet, sånt sett passer dette meg bra. Jeg har dessverre altfor god erfaring med å kræsje. Som jeg ofte sier til kidsa i heimen, gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør!

 

Jeg er et levende eksempel på (den gang) udødelig ungdommelighet, og en bedreviter av rang, og jeg kunne kjøre motorsykkel, det skal jeg love deg! Dette har jeg ettertrykkelig fått bevist at ikke stemte, i det hele tatt. Med alder kommer visdom, og shitloads med smerte. Noen sier: "learning by doing" jeg har levd mer: "learning by failing"

 

Om en skulle bruke den moderne historien og tenke på hva rytterne i middelalderen brukte av beskyttelse når de skulle i krig, så er ikke denne, som jeg har valgte å kalle body armouren, langt unna. Som med en rustning man den gang brukte, dekker dette airbag systemet kritiske områder.

Skulderstykke, brystharnisk, tasett og lårskinne er middelalderske beskrivelser, men gir en god forklaring. Her ser man hvordan dette systemet på mange måter er en full rustning. Øvre lår, hofter, rygg, overkropp og skuldre er beskyttet med dette systemet. Jeg har heldigvis ikke ennå fått testet dette skikkelig, men tiden er på min side, rent statistisk. Velger allikevel av det jeg har lest og hørt av personlige erfaringer, å tro at dette systemet må være den beste beskyttelsen man kan få som motorsyklist. 

 

Fordeler/ulemper

Fordeler

Det er åpenbart at dette gjør at jeg føler meg så trygg som aldri før, har brukt denne flere ganger under skinndressen på Rudskogen i regi av våre kurs i MC-akademiet. Denne har også «Road» og «Track» modus. Etter å ha prøvd og feilet litt, så er den lett å få på seg, til tross for at det er en dress i skinndress. Husk superundertøy eller lignende under.

I motsetning til Tech Air 5, er ikke denne så varm, føler det er god ventilasjon, til tross for størrelsen. Jeg måler hele 171cm og veier respektable 90 kg, da passet størrelse large meg godt.

 

Systemet aktiveres ved å legge en slik løs LED dings på kontaktflaten/aktiveringsplaten som er på mage/nyrebeltet. Det fungerer bra etter litt oppsett med app osv. LED dingsen trenger ikke stå på aktiveringsplaten etter at den er startet, med min Alpinestars skinndress så finnes det en gjennomsiktig lomme på armen til denne LED greia. Det gjør det enkelt å sjekke status på systemet. Min skinndress er dessuten klargjort for akkurat dette systemet, med mesh og fleksible områder slik at airbagsystemet skal få plass ved et eventuelt uhell, og aktivering.

I motsetning til Tech Air 5, så oppleves det som om dette systemet sitter bedre under skinndressen, og det er lettere å få dressen både på og av. Tech Air 5 var ofte i veien når dressen skulle dras over skuldrene, og «fløt» litt mer rundt. Dette er det det mest komplette beskyttelse systemet som finnes på markedet nå.

 

Ulemper

Ja, de finnes, og igjen må jeg nevne pris. Dette er et produkt som koster en del kroner, og det i tillegg til at man helt sikkert allerede (forhåpentligvis) har dyrt og velfungerende kjøreutstyr. Men, dette er det beste, så da må det regnes på risiko, sannsynlighet for ulykke, 1. premie i lotto, arv fra rik tante/onkel, eller rett og slett hardt arbeid for å spare til dette systemet.

 

Det var nokså tungvint å komme i gang med app og få gjort de nødvendige oppdateringene som lå og ventet i appen. Dette er viktig at man gjør, ellers vil ikke systemet fungere! Det grønne lyset på LED dingsen lyser og blinker når man holder den inntil aktiveringsplaten på magebeltet, men om du ikke er tålmodig og lar den starte opp skikkelig med en runde gjennom alle lysene, så vil den ikke aktiveres. Et godt tips er å aktivere systemet så snart det er på kroppen. Ikke rot bort dingsen!

 

Første gang jeg skulle ikle meg dressen, benyttet jeg ikke superundertøy, eller lignende. Det var et herk å få en svett dress av seg igjen. Mesh systemet som sørger for god lufting, gnager samtidig inn i huden om man ikke har noe under, et teknisk lag av noe tynt under er et must. I tillegg tvinnet airbaggen på armene seg rundt da jeg sloss med de for å få de av. Det samme gjorde hofteputene da de blei vrengt ettersom beina på dressen satt fast i huden min da jeg dro av vesten. Men dette løste seg da jeg fikk på meg Alpinestars Ride Tech V2 base layer. Litt som med skinndressen der altså. Etter å ha få alt på plass igjen, gikk det enklere å få dette av/på.

 

Her, som med Tech Air 5 systemet, må det leveres til en godkjent forhandler med kurs i service, skulle systemet aktiveres. AGM innehar disse kursene, så for meg som bor i Østfold fungerer det greit.

 

Konklusjon

Her kan jeg avslutte med et spørsmål, er dette et system for hvermansen? Neppe, det er knotete å hive på seg i en fart på vei ut for å leke, det er ikke smidig å ha på seg om man skulle på do på langtur, og det er nok mer rettet mot hardcore kjørerne som er på bane støtt og stadig. Men det er uten tvil det tryggeste systemet som finnes på markedet, nettopp for å beskytte seg mot konsekvensene av et uhell. Den erfaringen jeg har med Tech Air 5, forteller meg at denne investeringen jeg valgte å gjøre, mulig kan redde livet mitt om uhellet skulle skje.

 

 

Velger man å kjøre motorsykkel, så velger man også å ta en risiko. Tech Air 5, eller det nye systemet Tech Air 7 (Ikke testet) er nok bedre valg for Hvermansen. Tech Air 10 reduserer risikoen for en alvorlig skade betraktelig. Mitt råd til deg er, ikke spar på kronene når det kommer til beskyttelsesutstyret du velger å ikle deg når du skal ut å nyte livet på 2, 3 eller 4 hjul for den saks skyld. Det kan stå om liv og død, vi har INGEN å miste, det er folk hjemme som vil ha deg hjem i samme stand som når du kjørte ut. Bare mye, mye blidere

 

 

Stay safe, kjør vakkert!

 

30.08.2024