Airbag-vester har de siste årene blitt populære blant motorsyklister og mange vurderer dette når de skal kjøpe seg nytt kjøreutstyr. At de er komfortable kan man jo prøve i butikken, men hvordan de oppfører seg i en ulykke er jo ikke noe man ønsker å prøve før man må. I denne artikkelen kan du lese om en av våre kunder som nylig fikk prøvd dette i praksis, og høre om hans erfaringer etter at airbagen løste ut i en motorsykkelulykke.
Publisert 09.09.2022 | Av: Lars Kristian Günther
5 minutter etter avreise skjer det som ikke skal skje.
Dagen som skulle bli blant de siste MC-turene med familien denne sesongen, ble ikke helt som planlagt. Kan man si. Kona kom tidligere hjem fra jobb onsdag 31. august og jeg hadde fri. Derfor var planen å hente barna på skolen med motorsykkel. Barna våre er henholdsvis 13 og snart 11 år (lovet jeg å skrive), jente og gutt. De har vokst opp med MC-interessert mor og far, så de gledet seg stort til at vi skulle hente dem denne solskinnsdagen.
En forutsetning for at de skal sitte på er at de har utstyr. Dette utstyret skal vise seg å ha en betydning for resten av dagen. Hjelmene deres tok vi i halmbagene bak på ryggen, kona en og jeg en. Bagasjen, det vil si kjøreutstyret til barna, blir nøysommelig pakket sammen og stroppet fast bak passasjersetet på min Yamaha MT10 22-modell.
Sola skinner, kona og jeg kler på oss MC-bekledningen, inkludert airbagvesten, en Alpinestars Tech Air 5 som jeg nylig hadde kjøpt for et gavekort jeg fikk til mitt 40 års lag i sommer. Jeg tenkte jeg skulle "kun" bruke ryggskinna, men synes airbagvesten sitter bedre på, så valget falt istedenfor på den. Heldigvis.
Guttungen slutter en time før jentungen, de går på forskjellige skoler, en på barneskole og en på ungdomsskole. Vi kjører avgårde i god tid slik at vi kan nyte været og den varme høsten vi har fått.
Den turen skulle få en brå stopp... Ikke mer enn 5 minutter etter avreise skjer det som ikke skal skje.
Helt uten forvarsel låser bakhjulet seg på vei ut av en slak sving, jeg blir kastet som en tøydukke langt opp i lufta før jeg treffer asfalten med et smell. Jeg aner ingen verdens ting, får ikke gjort noen form for reaksjon. Smerten er ikke til å ta feil av, dette har jeg kjent før. Beinbrudd - alvorlig?
Vi har headset på og jeg spør kona som lå rett bak og så alt sammen, - hva i helvette skjedde nå?!
Hun parkerer og legger merke til at jeg sliter med å få ut ordene, springer bort til meg og oppdager at airbagen har løst ut på innsiden av jakka. Hun får åpnet den og luften siger ut av airbagen. Den nye flotte MT-10'n min ligger på siden ca. 10 meter fra oss. Jeg har innsett at ankelen og foten ikke er enig om hvilke vei de skal peke, frykter ankelbrudd. Foten er vond.
Kona hjelper meg med å ligge stabilt på rygg, foten peker feil vei i forhold til resten av kroppen. Kona får reist opp sykkelen min, råsterk, og setter på nødblink. Hun kontakter ambulanse og resten er som de sier, historie.
Men, hva skjedde?
Jo, i denne svingen er det en liten dumpel. Denne kjørte jeg rett på og på ett eller annet vis har det fått bagasjen til å løsne og ramle ned og inn i bakhjulet - bråstopp, med påfølgende highside. Jeg blir i følge kona kastet minst halvannen meter opp i lufta over sykkelen og lander da veldig galt med høyre fot. Jeg unngår brudd i ankel, men ankelleddet og fotbladet gikk helt ut av ledd og mange små bein i foten knakk. Jeg har tross alt vært heldig. Hele høyre side har fått juling, og det hele føles veldig unødvendig og klønete nå som vi sitter med fasiten.
Dette kunne gått veldig mye verre og det er takket være bra MC-utstyr at jeg nå sitter på sofaen i stedenfor å ligge på sykehuset. Hjelmen fra HJC bærer vitne om en hard smell, kevlarbuksen fra Dainese med innsydd kne og hoftebeskyttelse har blitt revet opp, men ikke til huden. Hanskene har gjort jobben sin. Skinnjakka er det mest synlige tegnet på den har vært utsatt for et uhell, den er revet opp og mangler flere deler. Men, den store helten er uten tvil airbagvesten fra Alpinestars. Denne har uten tvil(!) berget meg fra alvorlig kroppskade.
En øm skulder og et lår som kunne ha vært et kart over Europa, dekorert i blå, lilla og gul er sammen med brudde i foten en liten pris å betale for det som kunne ha vært en alvorlig ulykke. Skal en angre på noe, må det være at jeg ikke har vært flink nok til å stroppe fast bagasjen, 110% sikkert. Jeg aner ikke hva som forårsaket at det løsnet, det blir bare spekulasjoner. Og for min egen del blir lave MC-sko uten stiv beskyttelse rundt ankelleddet ikke brukt lenger, uavhengig av hvor kule de måtte være.
Bruk hue, bruk utstyr, jeg var heldig...
Ønsker du mer informasjon om airbag for motorsyklister?
Det finnes i dag en rekke modeller og merker på markedet, og vi har nå flere konkrete eksempler på at denne type sikkerhetsutstyr virkelig har god effekt og er skadebegrensende. Flere av de ansatte kjører selv med dette utstyret og vi har god erfaring både rundt det tekniske og det mer praktiske. Ta turen innom butikken vår på Borgenhaugen for en kikk på utvalget, eller kontakt oss på telefon 69137171, eventuelt info@agmshop.no ved spørsmål.