Omvei til Grebbestad

Dette er en tur jeg har kjørt noen forskjellige varianter av, men denne er nok den som gir mest aktivitet. På denne turen får man mengder av svinger, bakketopper, skog og særs gode MC-veier. Turen er på 250 km, det utgjør ca. 4 timer kjøring.

 

Klikk på kartet, så får du ruteforslag i Google Maps.

 

Publisert 23.08.2022 | Av: Jon Groth

 

Sarpsborg - Rakkestad - Vestfjella Aremark - Ed - Grebbestad

Det er tirsdag formiddag, jeg har turnusfri og lysten til å kjøre en tur er jo alltid der. I dag er det grått, varmt med stor mulighet for regn, men det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær.

 

Jeg planlegger sjelden 100% i forkant av turene mine, men jeg har alltid en liten tanke om hvor jeg vil i hvertfall. På vei ut av Sarpsborg bestemmer jeg meg for at i dag skal jeg til Grebbestad i Sverige, men turen skal gå via Rakkestad, samt Ed i Sverige. Dette er en god tur, men i dag kommer jeg til å kjøre en ny variant. Det blir Varteigveien helt opp til FV624, deretter mot Begenhuskrysset og Circkle K i Rakkestad. Bensin koster jo hva den koster for tiden, jeg husker godt da den kostet hele 14 kroner, men skitt au.

 

På sykkelen blir det en liten prat med meg selv igjen, jeg blir da endelig enig med meg selv om hvor jeg skal kjøre. Jeg setter retningen mot Strømsfoss sluser, veien har det enkle navnet Strømfossveien, og går automatisk over til FV125.

 

Veien har endelig fått litt ny og etterlengtet asfalt, første delen av den er litt kjedelig, men etter en stund, når man nærmer seg parkeringen på Linnekleppen bør man sette seg til rette i salen for nå begynner moroa. Svingene kommer nå tettere og man kan holde god fart, men for å kunne komme seg fint igjennom svingene, må det nok noen gode nedlegg til. Det er herlig kjørevær, god varm asfalt og det lukter fukt av skogen der den glir pent forbi. Det viktige her er at man skal holde seg til den veien nesten helt fram til Strømsfoss sluser. Jeg har vært der før, så i dag blir det å svinge inn på Vestsia/Vestfjella, her skal man kjøre langs Aremarksjøen parallelt med RV21 som går mot Aremark.

 

Tips for ørretfiskeren

Denne veien er en drøm å kjøre, selv om asfalten har fått litt hard medfart. Her er det flott natur. Jeg må også fortelle at det er et sted som heter Vestfjella i Aremark, avkjøringen er på denne veien og der ligger det nesten 100 småvann oppe i fjellet. Disse er godt forvaltet og det finnes meget god ørret å fiske der. Hele området er meget godt ivaretatt, her er det mulighet for telting og leie av enkle hytter, en artig grusvei innover i fjella er det også. NB: Husk å løse fiskekort og betale avgift for kjøretøy.

 

Det skal ikke fiskes noe i dag, men kun nytes masse svinger og flott natur. De siste kilometerne må man være på vakt, da veien er smal og svingene kommer tett med noen bakketopper. Det kan forekomme litt gammel leire på noen partier da dette tross alt er et jordbruksområe. Ved veis ende har man to valg, man kan kjøre et par kilometer på RV21 mot bensinstasjonen i Aremark, der har de enkel gatekjøkkenmat go det viktigste av alt, kald vørterøl :-) Men, i dag blir det til høyre mot Halden. Nå er det bare å glise, det er god vei og flotte svinger som tar deg vekk fra alt mas og kjas i hverdagen. Etter ca. 20 km svinges det av mot Nøssemark. Nå blir veien mer krevende, og man må bare få et glis om munnen. Det er lite trafikk og svingene kommer i perioder tett. Det veksler mellom tett sko og snauhogstfelt med flere små vann. 

 

Musikk er viktig på tur

Grensa til Sverige nærmer seg, og jeg vet at nå er jeg på min lille egotur. Jeg bruker nesten alltid å ha musikk når jeg kjører mine turer. Mange mener mye om slikt, men jeg føler at jeg får ekstra kvalitet ut av turen når musikken passer til den kjøringa jeg bedriver. Når Rolling Stones starter opp med sin "gimme shelter" svinger jeg inn på Nøssemarkveien. Det er 30 km med svinger og bakker. Veien har god standard da det ligger en stor trevarefabrikk på denne ruta, som betyr at den benyttes av endel tungtrafikk. Veien er bred og fin, lite til ikke noe dieselsøl som man opplever ellers. Det kan forekomme at det ligger litt sagflis på veien, men det gjør ingen ting. Rolling Stones gjør sitt til at trivselen holdes oppe, og min KTM Super Adventure 1290 S er nå i det elementet den er designet for, og det kjennes godt.

 

 

Jeg har satt opp sykkelen i sport modus, med street mode som fjærnivå. Da duver den ikke i svingene hvis det er ujevnt underlag, men er i steden fast og bestemt, og ikke så hard i fjæringa. Det er så fint noen plasser at jeg måtte ta litt bilder.

 

Praktisk bagasje på dagsturer

Jeg er en av dem som aldri kjører med toppboks. Jeg synes det ødelegger hele estetikken på sykkelen, og at den ikke minst kan være med på å gi en dårlig opplevelse i form av wobbling under høyere hastigheter. Har jo alltid med meg et pluggsett, minikompressor og tourniquet, så et sted må det jo ligger, og det er i min lille SW-Motech tailbag, det er en liten nett sak. 

 

På bildet over kan du se SW-Motech tailbag på sykkelen.

 

 

 

Veiene er slik som bildene viser, sving og atter sving med lite trafikk. Det bare nytes mens CC Cowboys synger sin "synder i sommersol", jeg er ingen synder, heller en nyter av sommersol, det blir ikke bedre enn dette!

 

Lunsj i Ed

Nå har veien festet seg godt og kjøringa glir deilig fremover. Stedet her er vakket, men det er sannelig veien også. Når veien ender, svinger man til venstre og inn mot Ed sentrum. Jeg stopper alltid på Coop og kjøper noe snacks. I dag blir det sweet chili kyllingfilet med en Zingo. Deretter kjøer jeg ned til strada ved den lille innsjøen, her er det vakkert. Men, det skal sies at de har et par gode kaféer på dette lille vakre tettstedet, en av dem ligger tvers over for Coop.

 

Ved denne stranda finnes det benker, søppelkasser og toalett. Det er alltid stille her, og god frisk luft.

 

 

Fra Ed kjører jeg rett mot Grebbestad. Veiene er nå mer åpne, med 80 og 90 soner stort sett helt fram til havna. Det er ingen bensinstasjoner før man når Tanumshede som det er ca. 60 km til. Der lønner seg å fylle tanken hvis behovet er der. Man kjører nå denne veien helt fram til den stopper, der får man to valg. Halden til høyre eller Tanumshede/Grebbestad til venstre. Etter noen kilometer på denne veien tar man av til høyre, nå er det litt smalere vei igjen med svinger, og små høyder underveis. Denne skal man nå holde fram til Tanumshede.

 

Vel framme i Grebbestad

 

Jeg kjører alltid ut på E6 og følger denne til første avkjøring og deretter krysset over E6 og følger skilting mot Grebbestad.

 

Grebbestad er et lite, koselig fiskersamfunn, men på sommeren er det alt annet enn fisk i havet det handler om. Stedet er utrolig populært blant båtfolket, og et populært reisemål for turister som kommer med bil eller MC. Her er det også gode overnattingsmuligheter, rett utenfor sentrum ligger det en stor moderne campingplass som også har rom og hytter til leie, og 5 minutter utenfor finner du flotte TanumStrand hotell, med alle fasiliteter, også leie av hytter. Grebbestad er full av restuaranter og caféer, små nisjebutikker og ikke minst muligheter for å kjøpe is helt nede i havna.

 

Jeg pleier alltid å sitte ved den store parkeringen som ligger helt inntil veien og havna. Der får man både satt fra seg sykkelen og kjøpt seg is, benker er det rikelig av. Jeg synes alltid det lukter så godt i Grebbestad, det lukter hav og saltvann. Men, pass opp for måkene! De er glad i snacks og går ikke av veien for å snappe det rett ut av hånda di der du sitter.

 

Retur tilbake til Norge

Tiden flyr og jeg må sette nesa hjemover igjen, dagen har fortsatt sine nødvendige ærend som må gjøres. Det blir samme vei tilbake, men i steden for å kjøre E6, velger jeg alltid den gamle veien. En fin vei som er bred med god standard. Man kan få kjøre i fred og ro, samt kjøre mer aktivt i svingene. 

 

På veien tilbake passerer man Strömstad. Her er det til opplysning to Systembolag (Vinmonopol). Hvis lysten er der, er det nærmest halv pris sammenlignet med Norge. Tipset mitt er å kjøre til det som ligger inne i Strömstad sentrum, her er det godt utvalg og aldri kø. (PS: Det er også Systembolag i Grebbestad). Da jeg ellers ofte handler i Sverige, blir det sjelden jeg stopper på Nordby handlesenter på disse turene. Har du ikke vært der, kan jeg fortelle at det er et enormt stort kjøpesenter like før grensen, med massevis av butikken, og noe for alle aldre. Her er det også flere steder å spise.

 

Et stopp innom Alf Graarud Motor

 

Som sagt kjører jeg alltid E6 fra Strömstad tilbake til Norge og Sarpsborg. Jeg skal ikke hjem med en gang, jeg har et ærend hos Alf Graarud Motor. Her er det alltid hyggelige folk på jobb. De har god bransjeinnsikt og en utrolig evne til å yte god kundeservice. De har etter hvert fått moderne store flotte lokaler og har et enormt utvalg av alt utstyr du måtte trenge for en god MC-tur, og ikke minst har de mange flotte motorsykler stående i butikken.

 

Min historie med Alf Graarud Motor og motorsykkel, går helt tilbake til da jeg kjøpte min første moped for konfirmasjonspengene, det var en rød Honda PX. Alf Graarud drev den gangen butikk i underetasjen på gamle gartner Moen på Borgenhaugen. Det ble ett år med Hondaen før jeg kjøpte en Yamaha DT50, den også hos Alf Graarud Motor. Jeg kunne overhode ikke gire og sto og grein borte på sletta fordi jeg måtte trille den avgårde og var så flau. Men, den mopeden åpnet mitt ungdomsliv. Jeg fikk en uendelig frihetsfølelse med den, vi gutta kjørte absolutt over alt, fisketurer, svensketurer, telturer. En magisk tid.

 

Vel ankommet butikken til Alf Graarud Motor er det bare å innse at dagens tur var en fantastisk opplevelse og at det ikke må bli lenge til neste tur. Sesongen er på hell nå så dagene må utnyttes maksimalt. 

 

Min anbefaling: Calimoto navigasjons-app

Jeg har i flere år brukt en app som heter Calimoto. Det er en fullverdig navigator med flere gode funksjoner, som tracker. Denne funksjonen analyserer fart, nedlegg, akselerasjon, G-krefter m.m. Men, det er spesielt to funksjoner jeg har hatt masse glede av. Den kan stilles inn på en rundtur på for eksempel 40 mil, med start og stopp der du befinner deg, eller en annen lokasjon for den saks skyld. Og den kan stilles inn på "svingete veier". Når jeg befinner meg på ukjente områder, stiller jeg den inn slik at veien skal være mest mulig svingete og gjerne ha fjellpass, så gir den meg et ruteforslag som nesten uten unntak drar meg til fantastiske steder jeg ellers aldri ville ha funnet. 

 

Se gjerne min tracker historie på Calimoto, jeg har brukernavn Osvaldnorway.

 

Jon Groth.

 

 

 
23.08.2022