Vi har prøvekjørt nyhetene fra Triumph 2020

I slutten av februar arrangerte Triumph prøvekjøring av sine 2020 modeller for de skandinaviske forhandlerne. André Pedersen representerte Alf Graarud Motor, og han reiste ikke akkurat motvillig til Portugal og Algarvekysten for å kjøre motorsykkel i sommervær.

 

 

AV CHRISTIAN NORI & ANDRÉ PEDERSEN | Publisert 09.03.2020

 

Mange modeller

 

Motorsyklene vi skulle prøvekjøre var nye Triumph Rocket 3, Triumph Thruxton RS, Triumph Street Triple RS og Triumph Tiger GT Pro/Rally Pro. Alt lå godt til rette for noen fine dager på motorsykkel og gode muligheter til å danne seg et godt bilde av de ulike modellene. Varmt og fint, og tørre svingete veier opp i fjellene. Vi kjørte i puljer på 10 stk og byttet modeller underveis. At Triumph valgte å ha Gary Johnson (dobbelt Isle of Man TT vinner, blant annet) i front, gjorde at det gikk greit unna.

 

 

André og Gary Johnson

 

 

 

Her er inntrykkene André satt igjen med etter prøvekjøringen:


Triumph Rocket 3 R/GT - Sjefen!

 

- Rocket 3 er et kapittel for seg selv som bare må oppleves. Motoren kan bare beskrives som sinnsyk, med et brutalt skyv! Og når du slipper av på gassen, brumler det godt i eksosen. Mye karakter i denne sykkelen.

 

Den er veldig kjørbar til tross for vekten og størrelsen, mye takket være elektroniske hjelpemiddel, en vannvittig motor og Brembo Stylema bremser som virkelig biter - og du trenger dem, for det er mye vekt som skal stoppes.

 

Vi fikk prøve både R og GT varianten. R gir en annen mer sportslig sittestilling og gir deg mer kontroll når du pusher på svingete veier. Her sitter du med beina under deg, som på f.eks. Street Triple. GT varianten, med sitt litt mer avslappende sittestilling, beina fram og mulighet til å ta med en passasjer, gjør den fort til førstevalget når kontrakten skal signeres. 

 

Noe av det spesielle med denne modeller er at alle ser ut til å like den, den appellerer både til menn og kvinner, R-folket og dem som allerede kjører cruiser. Her har Triumph truffet blink. Et annet viktig punkt som alle på turen påpekte, var den utrolige finishen på sykkelen. Dette er en kostbar motorsykkel, men det kan du også se. Det er masse detaljer, og mange små finesser som man oppdager etterhvert.

 

 

Noen viktige punkter om Rocket 3:

 

  • 2500 cc, 167 hk og 221 NM(!)
  • 40kg lettere enn forrige generasjon
  • Fullspekket med elektronikk: Avansert traction controll, 4 kjøremoduser, krengnings-ABS, hill hold, cruisecontroll, Triumph sitt nye TFT-display med tilvalgmulighet for integrert navigasjon, tilkobling av telefon, og til og med mulighet for å styre GoPro kamera via sykkelen.
  • Keyless (nøkkelfri)
  • Kardang.

 

Se pris og les mer om Triumph Rocket 3 her

 

Triumph Rocket 3 GT

 

 

Triumph Thruxton RS

 

- Triumph Thruxton RS er en oppgradering fra den tidligere toppmodellen Thruxton R. Du kjenner godt at det er mer punch i motoren og den kjennes rappere. En fantastisk gjennomført motorsykkel med topp finish og mye lekre detaljer. Når du kombinerer lyd og kjøredynamikk, med oppgraderte Brembo Stylema bremser og mer krutt i motoren, så byr dette på en helt spesiell opplevelse. Fremdeles toppmodellen i classic serien til Triumph, grom sykkel.

 

 

Noen viktige punkter om Triumph Thruxton RS:

 

  • Nå er den EURO 5 godkjent (gjeldende utslippstandard)
  • 8 hk mer, nå totalt 105 hk. Forbedret moment på lavere turtall.
  • Imponerende 6 kg vektreduksjon. Sammen med økt motoreffekt gir det en merkbar forskjell fra den gamle.
  • Oppgraderte Brembo Stylema bremser

 

Se pris og les mer om Triumph Thruxton RS her

 

 

Triumph Thruxton RS

 

 

Triumph Street Triple RS:

 

- 2020-modellen av Street Triple fremstår kanskje som bare en desigendring og nye lykter, men det er større endringer enn som så. Merkbart mer villig i bånn og mellomregisteret, det er også en annen utveksling med kortere 1 - 2 gir som gjør at den virker rappere. Quick Shifter, som nå er både opp og ned, fungere utmerket - moro! Street Triple RS var allerede en morsom sykkel med høy prestanda, 2020-modellen tar absolutt alt et lite, men merkbart skritt videre.

 

Fremdeles en av de beste og vi forventer at også denne selger godt, her får du veldig mye motorsykkel for pengene!

 

 

Noen viktige punkter om Triumph Street Triple RS:

 

  • EURO 5 godkjent (gjeldende utslippstandard)
  • 9% økning i moment, og det merkes.
  • 5 ulike kjøremodus
  • Nytt design, mest synlig i form av ny front og nye LED lykter.
  • Oppgradert TFT-display.
     

Se pris og les mer om Triumph Street Triple RS her

 

Triumph Street Triple RS

 

 

Triumph Tiger 900 GT Pro/Rally Pro

 

- Triumph Tiger 900 er helt ny. Men, har du kjørt Tiger 800 vil du føle deg hjemme også på den nye. Her er alt som du forventer, og sittestillingen føles tilnærmet lik - noe som overhode ikke er noe negativt. Jeg har selv eid og kjørt mange mil på Tiger 800, så jeg har et godt sammenligningsgrunnlag.

 

Den største nyheten er på motorsiden. Ikke bare har den økt fra 800-900 cc, men tenningsrekkefølgen er helt ny. Det betyr at du nå får en motor med mye kraft i bånn, den kan minne om en 2 sylindret motor på lavt turtall både i effekt og lyd, men når du gir på, så endrer motoren karakter til en velkjent trippel.

 

Bremsene er merkbart mye bedre. De var ikke dårlige på den gamle, men sammenlignet er det ikke i nærheten engang. Nå er det Brembo Stylema bremser, med cornering ABS. Sitter som et skudd, veldig bra Triumph!

 

Det er litt ulik ergonomi på de to variantene, jeg heller mot Rally Pro. Men, her er det nok smak og behag - prøvesitt begge to. Skal du ut på grus og stå når du kjører er det helt klart Rally versjonen du skal ha. Er det landevei, og spesielt litt aktiv kjøring som er din stil, får du mer glede av GT versjonen. GT Pro har nå også elektronisk fjæring bak og ulike forhåndsinnstillinger; "med bagasje", "med passasjer", "med bagasje og passasjer" osv.

 

Begge Pro-modellene, som er de vi forventer å selge meste av, kommer fullspekket med alt du kan ønske deg av elektronikk og ekstrautstyr. Det eneste som ikke følger med er faktisk bagasje, ellers er alt ferdig montert fra fabrikken.

 

Jeg har selv bestilt meg en Triumph Tiger 900 Rally Pro, og det bør være et godt nok "godkjent" stempel fra meg.

 

 

Noen viktige punkter om Tiger 900 Rally Pro/GT Pro:

 

  • Ny 900cc EURO 5 motor med unik tenningsrekkefølge
  • Ny ramme, som blant annet er lettere å reparere ved uhell
  • Quick Shifter, opp og ned
  • Cornering ABS + Tracktion Control
  • 5 forskjellige kjøremodus (6 på Rally Pro - offroad pro modus)
  • Elektronisk bakfjæring med 4 ulike innstillinger på GT Pro.
  • Slangeløse dekk på Rally Pro
  • Lufttrykksensor
  • Justerbar vindskjerm
  • Cruise control
  • Varmeholker og varme i sal for fører og passasjer.
  • 2 strømuttak + USB.

 

Se pris og les mer om Triumph Tiger 900 Rally Pro/GT Pro her

 

 

Triumph Tiger 900 Rally Pro & GT Pro

 


 

Ønsker du mer informasjon eller pristilbud på noen av modelllene, følg lenkene i denne artikkelen eller ring 69137171, eventuelt send e-post til info@agmshop.no. Har du noen oppfølgingsspørsmål til André Pedersen i forbindelse med prøvekjøringen, kan du kontakte André direkte på andre@agmshop.no