En av de store nyhetene fra Triumph for 2022-sesongen, er helt nye Tiger 1200. Denne går rett i strupen på klasselederen BMW 1250GS, og har fått en rekke store endringer fra utgående modell for å ta tronen i adventure segmentet. Motoren er en nyutviklet 1200cc 3-sylindret T-Plane motor på 148 hk/130Nm, med en unik tenningsrekkefølge for å gi bunndraget til en twin, og toppen til en trippel. Det er en lignende motor de utviklet for Tiger 900, og det har vist seg å være en fantastisk motor som ikke bare leverer på effekt, men som også har en helt unik lyd. Det låter tøft! Nye Tiger 1200 beholder den populære kardangen.
Høydepunkter
- Cruisecontroll
- Quickshifter, opp og ned (Triumph Shift Assist)
- Hill Hold, holder sykkel stille i bakker slik at du ikke ruller bakover
- Svinglys
- 5-ulike kjøremoduser
TEKNISKE DATA
|
Motor og Girkasse
|
|
| Motortype |
Vannkjølt,Tresylindret rekkemotor,DOHC |
| Slagvolum |
1160cc |
| Maks. effekt |
148HK (110,4kW) @ 9.000 rpm |
| Maks. dreiemoment |
130Nm @ 7.000 rpm |
| Kløtsj |
Wet, multi-plate, slip and assist |
| Girkasse |
6 trinn |
| Forbruk |
0.51 L/mil |
|
Chassis
|
|
| Ramme |
Rørramme av stål |
| Fordekk |
120/70 R19, Støpte felger |
| Bakdekk |
150/70 R18, Støpte felger |
| Demping framme |
Showa Ø49mm, semi-aktiv USD gaffel, 200mm vandring |
| Demping bak |
Showa semi- aktiv monoshock, 200mm vandring |
| Bremser framme |
Doble Ø320mm flytende skiver, Brembo M4.30 Stylema kaliper,OCABS |
| Bremser bak |
enkel 282 mm skive, Brembo enkeltstemplet kaliper |
|
Vekt og dimensjoner
|
|
| Setehøyde |
850-870mm |
| Akselavstand |
1560mm |
| Bensintank |
30L |
| Kjøreklar vekt |
256kg |
|
Service
|
|
| Service intervall |
16 000km / 12 måneder fra sist service |