En av de store nyhetene fra Triumph for 2022-sesongen, er helt nye Tiger 1200. Denne går rett i strupen på klasselederen BMW 1250GS, og har fått en rekke store endringer fra utgående modell for å ta tronen i adventure segmentet. Motoren er en nyutviklet 1200cc 3-sylindret T-Plane motor på 148 hk/130Nm, med en unik tenningsrekkefølge for å gi bunndraget til en twin, og toppen til en trippel. Det er en lignende motor de utviklet for Tiger 900, og det har vist seg å være en fantastisk motor som ikke bare leverer på effekt, men som også har en helt unik lyd. Det låter tøft! Nye Tiger 1200 beholder den populære kardangen.
Høydepunkter
- Cruisecontroll
- Quickshifter, opp og ned (Triumph Shift Assist)
- Hill Hold, holder sykkel stille i bakker slik at du ikke ruller bakover
- Svinglys
- 5-ulike kjøremoduser
TEKNISKE DATA
Motor og Girkasse
|
|
Motortype |
Vannkjølt,Tresylindret rekkemotor,DOHC |
Slagvolum |
1160cc |
Maks. effekt |
148HK (110,4kW) @ 9.000 rpm |
Maks. dreiemoment |
130Nm @ 7.000 rpm |
Kløtsj |
Wet, multi-plate, slip and assist |
Girkasse |
6 trinn |
Forbruk |
0.51 L/mil |
Chassis
|
|
Ramme |
Rørramme av stål |
Fordekk |
120/70 R19, Støpte felger |
Bakdekk |
150/70 R18, Støpte felger |
Demping framme |
Showa Ø49mm, semi-aktiv USD gaffel, 200mm vandring |
Demping bak |
Showa semi- aktiv monoshock, 200mm vandring |
Bremser framme |
Doble Ø320mm flytende skiver, Brembo M4.30 Stylema kaliper,OCABS |
Bremser bak |
enkel 282 mm skive, Brembo enkeltstemplet kaliper |
Vekt og dimensjoner
|
|
Setehøyde |
850-870mm |
Akselavstand |
1560mm |
Bensintank |
30L |
Kjøreklar vekt |
256kg |
Service
|
|
Service intervall |
16 000km / 12 måneder fra sist service |