En av de store nyhetene fra Triumph for 2022-sesongen, er helt nye Tiger 1200. Denne går rett i strupen på klasselederen BMW 1250GS, og har fått en rekke store endringer fra utgående modell for å ta tronen i adventure segmentet. Motoren er en nyutviklet 1200cc 3-sylindret T-Plane motor på 148 hk/130Nm, med en unik tenningsrekkefølge for å gi bunndraget til en twin, og toppen til en trippel. Det er en lignende motor de utviklet for Tiger 900, og det har vist seg å være en fantastisk motor som ikke bare leverer på effekt, men som også har en helt unik lyd. Det låter tøft! Nye Tiger 1200 beholder den populære kardangen. 
 
Høydepunkter
	- Cruisecontroll
- Quickshifter, opp og ned (Triumph Shift Assist)
- Hill Hold, holder sykkel stille i bakker slik at du ikke ruller bakover
- Svinglys
- 5-ulike kjøremoduser
 
 
TEKNISKE DATA
	
		
			| Motor og Girkasse |  | 
		
			| Motortype | Vannkjølt,Tresylindret rekkemotor,DOHC | 
		
			| Slagvolum | 1160cc | 
		
			| Maks. effekt | 148HK (110,4kW) @ 9.000 rpm | 
		
			| Maks. dreiemoment | 130Nm @ 7.000 rpm | 
		
			| Kløtsj | Wet, multi-plate, slip and assist | 
		
			| Girkasse | 6 trinn | 
		
			| Forbruk | 0.51 L/mil | 
		
			| Chassis |  | 
		
			| Ramme | Rørramme av stål | 
		
			| Fordekk | 120/70 R19, Støpte felger | 
		
			| Bakdekk | 150/70 R18, Støpte felger | 
		
			| Demping framme | Showa Ø49mm, semi-aktiv USD gaffel, 200mm vandring | 
		
			| Demping bak | Showa semi- aktiv monoshock, 200mm vandring | 
		
			| Bremser framme | Doble Ø320mm flytende skiver, Brembo M4.30 Stylema kaliper,OCABS | 
		
			| Bremser bak | enkel 282 mm skive, Brembo enkeltstemplet kaliper | 
		
			| Vekt og dimensjoner |  | 
		
			| Setehøyde | 850-870mm | 
		
			| Akselavstand | 1560mm | 
		
			| Bensintank | 30L | 
		
		
	
	
		
			| Kjøreklar vekt | 256kg | 
		
			| Service |  | 
		
			| Service intervall | 16 000km / 12 måneder fra sist service |