Det aller meste på den nyeste R1 kan spores direkte tilbake til racerbanen, der Yamahas løpsvinnende MotoGP®- og WorldSBK-sykler har utviklet og testet den avanserte teknologien som du nå kan se og oppleve med R1.
Hver eneste del av den avanserte teknologien i R1-sykkelen er utviklet ved hjelp av kunnskapen fra Yamahas racingdeltakelse på det høyeste nivået. Den utrolige 998cc 4-sylindrede EU5 crossplane-motoren er en direkte etterkommer av M1-enheten – samtidig som det aerodynamiske karosseriet kommer rett fra utviklingsteamet for racingsykler.
Men fremfor alt er det R1s utrolige utvalg av smart elektronikk som gjør denne sykkelen helt unik. Den er utstyrt med alt fra ride-by-wire-gass, Launch Control System (LCS) og Engine Brake Management (EBM) til bremsekontroll (BC) og mye mer. Dette er den ultimate Yamaha supersportsykkelen som er konstruert for å ligge foran, både på veien og banen. Den er tilgjengelig i en ny og sporty, totonet Icon Blue med mattblått fargetema, samt det dynamiske Yamaha Black-alternativet.
TEKNISKE DATA
Motortype |
CP4 |
Slagvolum |
998cc |
Maks. effekt |
200HK (147,1kW) @ 13,500rpm |
Maks. dreiemoment |
113,3Nm @ 11,500rpm |
Setehøyde |
855mm |
Servicevekt |
201kg |
Tankvolum |
17L |
Drivstofforbruk |
6,8L/100km |
Service intervall |
10 000km |