En av Europas allround-favoritter med to sylindere gir deg Throttle By Wire-motorstyring, 3 kjøremoduser og Honda Selectable Torque Control. Skarpkantet styling skjuler et unikt oppbevaringsrom foran, og all belysning er LED-basert. En seks-trinns automatisk Dual Clutch Transmission gjør clutch- og girjobben for deg. Til 2023 finnes det tre nye farger å velge mellom.
Honda har sørget for å kontinuerlig utvikle NC750Xs vellykkede (og unike) formel, med flere oppgraderinger gjennom årene. Til 2014 vokste motoren med 75 kubikk, og til 2016 fikk den et klarere estetisk uttrykk som eventyrmaskin, ny instrumentering, DCT-oppgraderinger og LED-lykter. Til 2018 ble to nivåer av Honda Selectable Torque Control lagt til, og en 35kW-utgave kom på plass.
Til 2021 bygget Honda videre på sine styrker innenfor praktiske løsninger, komfort og forutsigbar håndtering. Samtidig ble det en mer livfull motorytelse med en injeksjon av ekstra dreiemoment og økt effekt. Tillegget av elektroniske kjørenivåer gjorde det hele komplett. Motorsykkelen kommer i versjon med manuell girkasse – eller du kan velge varianten med Dual Clutch Transmission (DCT).
Til 2023 kommer NC750X i de tre nye fargene: Mat Jeans Blue Metallic med sølvkant, Pearl Deep Mud Gray med sølvkant og Candy Chromosphere Red med sølvkant. Den eksisterende Mat Ballistic Black Metallic får en ny svart kant.
Høyere toppeffekt
Til 2021 fikk NC750X sin nye EURO5-motor fire flere hestekrefter. Takket være optimalisering av ventiltider og effektiviteten når det gjelder innsug og eksos kan turtallet økes ytterligere 600 rpm før man kommer til rødmarkeringen. Kortere utveksling for de tre første girene gir bedre utnyttelse, mens slureclutchen gir en mer lettearbeidet clutchhendel samt behageligere turer – spesielt ved raske nedgiringer.
Throttle By Wire-systemet har tre kjørenivåer (RAIN, STANDARD, SPORT) pluss 1 USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) kommer med en mer finkornet utgave med tre nivåer, mens Dual Clutch Transmission (DCT)-varianten har girmønstere som integreres med kjørenivåene. Toppeffekten er på 58 hestekrefter ved 6 750 rpm, mens maksimalt dreiemoment er på 69Nm ved 4 750 rpm. Den SOHC-baserte parallelltwinen har 8 ventiler og leverer en slående ytelse – spesielt i det nedre og midtre turtallsregisteret.
Slank og minimalistisk
NC750X er 6 kilo lettere enn forgjengeren og veier 214 kilo (224 for DCT-utgaven), og rekkevidden mellom tankstoppene er på hele 400 kilometer. Tanken rommer 14,1 liter og forbruket ligger på 0,35 liter per mil. Salhøyden ble til 2021 redusert med 30 mm (til 800 mm) på grunn av en noe kortere vandringsvei på støtdemperne. Motorsykkelen fremstår med en skarp identitet på grunn av sine former, muskuløse tank, LED-baserte frontlykt og kjørelys fra en karakteristisk front.
Vindskjermen sørger for god værbeskyttelse, og oppbevaringsrommet – hvor man på andre motorsykler tradisjonelt finner bensintanken – byr på hele 23 liter. LCD-instrumenteringen er i farger, og håndterer blant annet administrasjonen av kjørenivåeene gjennom en bryter på venstre styrehalvdel.
Blinklysene bak er utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS) som innebærer at varsellysene automatisk settes på ved harde innbremsinger over 53 km/t for å varsle andre trafikanter. Blinklysene slår seg automatisk av igjen når situasjonen har normalisert seg. Også for 2023 kommer NC750X i en egen 35kW-utgave som er tilpasset førerkortklassen A2.