Robust, smidig og svært kapabel – det grunnleggende i Africa Twins populære pakke fortsetter uendret i 2023. Her får du skarp terrengytelse fra et atletisk, lett chassis med slankt karosseri i rallystil og en karakterfull, dreiemomenttung motor på 1084 kubikk. En komplett elektronikkpakke er med på å gjøre hver tur fullkommen. For 2023 er det oppdateringer til to av de tre tilgjengelige fargealternativene – en full-stealth Black Metallic-versjon og en ny Glint Wave Blue Metallic Tricolour.
Legenden og eventyreren har tidligere fått skarpere offroad-egenskaper, lettere chassis og forbedret førerposisjon for både sittende og stående kjøring. Motoren leverer mer ytelse og kraft, samtidig som den oppfyller EURO5-kravene. Til 2020 ble vekten redusert med fire kilo.
På en ny Africa Twin takler du alt slags terreng. Den gir deg både utseende og følelsen av en ekte rallymaskin.
Robuste krefter
Det er over tre tiår siden Honda XRV650 Africa Twin først kom på markedet i Europa. Mens motorsykkelen som nå bærer sitt navn – lansert i 2016 som CRF1000L Africa Twin – var en helt ny maskin fra hjulene opp, arvet den essensen og ånden i det som gjorde originalen så populær.
Med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 105 Newtonmeter til disposisjon, gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. Til 2020 fikk motoren syv prosent høyere toppytelse og seks prosent mer i maksimalt dreiemoment.
En variabel Exhaust Control Valve (ECV), ikke ulik den vi ellers finner i CBR1000RR Fireblade, gir økt ytelse og effektivitet ettersom den åpner ved høyere turtall og gir hyggelige eksostoner ved lavere turtall.
Moderne teknologi
En 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger viser oversikt over motorsykkelens omfattende systemer. De ulike kjøremodusene kan enkelt velges øverst i venstre hjørne på skjermen. Instrumenteringen kan også tilpasses til å vise ulike nivåer av informasjon, og skjermen er enkel i bruk – også når man bruker hansker. Her er det nå støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.
I kjernen av Africa Twin finner vi en seks-akset IMU (Inertial Measurement Unit) som kontrollerer syv nivåer av antispinn, men også tre nivåer av Wheelie Control (kan deaktiveres), sving-ABS (med offroad-modus), Rear Lift Control og DCT-hellingsdeteksjon.
Cruise control er montert som standard for å øke komforten ved langkjøring. Til 2022 ble DCT-utgaven av CRF1100L Africa Twin optimalisert for en enda jevnere håndtering når det gjelder 1. og 2. gir.
Mestrer alle typer underlag
Africa Twin gir deg muligheten til å velge mellom ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget. OFF-ROAD er på plass som eget kjøremodus. Her er offroad-tilpasset sving-ABS aktiv (kan deaktiveres på bakbremsen). Ellers kan man velge kjøremodusene URBAN, TOUR og GRAVEL. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to USER-nivåer som kan skreddersys til dine preferanser.
En dobbel LED-frontlykt er plassert høyere enn tidligere og DRL-kjørelys justerer seg automatisk etter lysforholdene.
Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. DCT-utgaven kan opereres manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll ved å skåne clutchen ved girskift.
Ordene aggressiv og kompakt oppsummerer Africa Twins tøffe rallystil. For å bli en enda bedre offroadmaskin, ble vindskjermen til 2020 kortere enn tidligere. Dermed er det enklere å skanne veien eller stien foran deg med øynene. Til 2022 ble eventyreren kledd i en ny «Big Logo»-design og nye farger, samt svarte sidedeksler i aluminium.
For 2023 vil CRF1100L Africa Twin være tilgjengelig i tre fargealternativer. Mat Ballistic Black Metallic, ny for 2023, leveres komplett med en fargetilpasset underramme. Det klassiske Tricolore-alternativet er omdøpt til Glint Wave Blue Metallic Tricolore, siden det har blått «ansikt» og blå frontskjerm, samt haleparti med røde og hvite detaljer. Den tredje fargen er den klassiske CRF Grand Prix Red, som hyller Hondas offroad-racinghistorie.
Ulike salhøyder
Bakkeklaringen er som tidligere på 250 mm, og salhøyden på 850 eller 870 mm. Som tilbehør kan man velge lavere sal (825-845 mm) eller høyere sal (875-895mm). Styret ble til 2020 22,5 mm høyere for å gi en mer oppreist kjøreposisjon. Salen ble dessuten smalere for å gjøre det enklere å nå ned til bakken.
Støtdemperne fra Showa gjennomgikk interne justeringer for å gi bedre ytelse på og utenfor veien. Rammen ble også oppdatert, og en mer robust svingarm i CRF450R-stil gir bedre kjørefølelse og grep for bakdekket.
Så. Hvor vil du dra? Hva vil du gjøre? Spørsmålet er ikke hvor langt din nye Africa Twin vil gå, men hvor langt du er villig til å ta den.