Hondas ikoniske Fireblade har utviklet seg til å bli en fantastisk sportsmotorsykkel på 999,9 kubikk etter at den ble introdusert i 1992. Fireblade SP lener seg tungt på motor- og chassis-teknologi fra den «gatelovlige MotoGP-maskinen», RC213V-S. Den aerodynamiske utformingen er hentet fra MotoGP-sykkelen RC213V og Fireblade SP ble i 2020 helt ny fra scratch – når det gjelder motor, styring og aerodynamikk.
2022 var et viktig jubileumsår for Honda – og Fireblade, siden det markerte 30 år med det som over tid har vist seg å være en virkelig banebrytende sportsmaskin. En rekke detaljoppdateringer forbedret akselerasjonen ut av svingene, HSTC-styring og gassfølelse.
Forbedret mellomregister
Den spenstige motoren beholder toppeffekten på 217,5 hestekrefter ved 14 500 rpm, samtidig som den er optimalisert for akselerasjon og kraft ut av svingene. Innsugsporter, luftboks, luftbokstrakter og eksosmidtseksjon har blitt revidert for å gi ekstra kraft i mellomregisteret. Bakdrevet går opp 3 tenner, til 43, for sterkere akselerasjon gjennom hvert utvekslingsforhold. Quickshifteren har dessuten blitt oppgradert for enda bedre ytelse.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) har også blitt optimert, og gassfølelsen forbedret ytterligere. Resten av chassiset – bestående av en aluminiumsramme i diamantstil, svingarm i RC213V-S-stil, seksakset IMU og 3-nivås Honda Electronic Steering Damper (HESD) – er uendret. Støtdemping av full racingkvalitet leveres av Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) og OBTi-brukergrensesnitt, med bremser foran og bak fra Brembo. Karosseriet og kjøreposisjonen opprettholder et kompromissløst fokus på aerodynamisk ytelse, og kåpen har MotoGP-baserte winglets for å generere downforce. En 5 tommers TFT-skjerm i farger gir intuitiv kontroll over kjøremoduser og justering av kraft, motorbrems, HSTC, Wheelie Control, startmodus og ABS-nivåer. En Smart Key er prikken over i-en.
Teknologistinn
Det er tre standard kjøremoduser, med alternativer for å endre motoreffekt og karakter. Power (P) opererer gjennom nivåene 1-5, hvor 1 gir den ultimate direkte kraften. Engine Brake (EB) styrer ytelsen på en lukket gass gjennom nivåene 1-3, hvor 1 er den sterkeste motorbremsen; Wheelie (W) administrerer nivåene 1-3 (pluss av), hvor 1 gir den svakeste intervensjonen. Wheelie Control bruker informasjon samlet inn av IMU-en om Fireblade SPs pitchvinkel, sammen med hastighetssensorer for for- og bakhjul for å opprettholde dreiemomentet og håndtere hjulet uten å ofre fremdriften.
Fireblade SP er også utstyrt med startmodus for racingstarter. Den begrenser motorturtallet til 6000, 7000, 8000 og 9000 rpm settpunkter, selv med vidåpen gass, og lar føreren fokusere på clutch (og startlys). Den standardmonterte quickshifteren er nå også raskere. Den har vært gjennom utvikling for en kortere drivstoffkuttetid ved giring, og jevnere dreiemoment etter giring.